PdF:Bi2MP_DPZO Did. přír. se zoologií - Informace o předmětu
Bi2MP_DPZO Didaktika přírodopisu se zoologií
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2MP_DPZO/01: Čt 8:50–10:30 laboratoř 82
Bi2MP_DPZO/02: Čt 10:40–12:20 laboratoř 82 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V přemětu zhodnotíme seminárním způsobem jednotlivé schválené učebnice Přírodovědy podle zastoupení skupin živočichů, jejich rozsahu, požadavků RVP a grafické úpravy. Využijeme jak systematický tak i ekosystémový přístup, zhodnotíme klady i zápory obou metod. Celý proces poslouží podrobnějšímu seznámení s dostupnými učebnicemi, jejich klady a zápory. Zpracované hodnocení všech studentů bude vodítkem v další pedagogické činnosti.
- Osnova
- I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci, bezlebeční 2. Nadtřídy Bezčelistnatci a Čelistnatci: třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) 3. Třída Paryby 4.»Třída« Ryby 5. Třída Obojživelníci 6. Třída Plazi 7.»Třída« Ptáci 8. Třída Savci II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Typ učebnice Obratlovci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) příp. potok a řeka 2. Louka a step (lesostep) 3. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) 4. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) 5. Lidská sídla I.: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, stáje, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci: obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká) a nálevníci (trepka velká) 2. Říše Živočichové: obecná charakteristika; kmeny žahavci (nezmar hnědý), ploštěnci (ploštěnka potoční) a hlístice (škrkavka prasečí) 3. Kmen Měkkýši: třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) 4. Kmen Kroužkovci: zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) 5. Kmen Členovci I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod.) a stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní) 6. Kmen Členovci II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) 7. Kmen Členovci III:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) 8. Kmen Ostnokožci (Ehinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. i lilijice a hadice) Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost výběru, podání Výsledek (subjektivní, daný výběrem skupiny): 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) méně vhodné (+-) d) málo vhodné(--)
- Metody hodnocení
- seminární práce hodnotící přirozené skupiny živočichů ve výuce na ZŠ podle učebnic v požadovaném rozsahu
- Informace učitele
- předmět je vyučován střídavě s DPBO
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/Bi2MP_DPZO