CH2MP_1P1P Obecná didaktika chemie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Rozvrh
Po 8:50–10:30 učebna 7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obecná didaktika chemie je pro studenty učitelské chemie zcela profilující. Při realizaci tohoto předmětu dochází ke konfrontaci východiskových chemických, pedagogicko psychologických a dalších disciplin. V rámci této konfrontace by se měl student prakticky orientovat. Pochopení, že oborově chemická vybavenost je pouze prostředkem k naplňování a kultivaci "učitelské způsobilosti" je zcela prioritní. Na této skutečnosti jsou postaveny všechny oborově didaktické předměty
Osnova
  • 1. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory. Možnosti kvantifikace vědních oborů, sociální dimenze ve vědecké práci, co dále s Descartovým pojetím vědy. 2. Informace - komunikace - humanizace, hledání stylu a smyslu ve vědě a vzdělávání. Výuka chemie nikoliv jako cíl, ale jako prostředek k hledání a realizaci cílů vyšších. Výuka chemie jako model bázového vědního oboru. 3. Harmonie a disharmonie, racionální a emotivní, text a kontext, informace a formace atp. ve výuce chemie na ZŠ. 4. Výchovně vzdělávací systém, jeho morfologie a funkce a jeho universální aplikace ve všech fázích vyučovacího předmětu chemie. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie a jejich situační uplatňování ve vyučování. 5. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace. 6. Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie. Motivace k pochopení nezbytnosti celoživotního vzdělávání, vzdělání jako nástroj k řešení sociálních problémů. 7. Komunikace ve výuce chemie a její zvláštnosti. Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu. 8. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace. 9. Smysl a systém kontroly ve vyučování chemie. Diagnóza chemické školní práce, její formy a eventuální dopady, kontrola jako prostředek k technologické inovaci. 10. Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka. 11. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Strukturní linie chemického učiva. Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a SŠ. 12. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ. 13. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie. 14. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce. 15. Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady. 16. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace a nasazení. Situace, jako základní entita chemické školní práce. Uplatňování standardních situací, identifikace, kvalifikace a řešení nestandardních (neočekávaných, problémových a konfliktních) situací ve výuce chemie. 17. Problémová metoda ve výuce chemie. Participace žáka, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie. 18. Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ. 19. Sylabus experimentálních témat: (viz. Školní chemické pokusy I) . Příprava plynů s různými aparaturami (kyslík, vodík, oxid uhličitý aj.) . Základní syntézy . Základní analýzy . Pokusy ilustrující kinetické kontexty. . Pokusy ilustrující termodynamické kontexty . Pokusy z elektrochemie. . Pokusy ilustrující vlastnosti organických látek . "Komplexní pokusy" (redukce PbO vodíkem ) . Pokusy kvantitativní. . Pokusy kvalitativní. . Pokusy s ekologickým kontextem. . Pokusy obecně ilustrující kontexty. . Pokusy promítané a videopokusy. . Pokusy efektní. Pokusy ilustrující vlastnosti přírodních látek
Literatura
  • Kolektiv - Chemický občasnÍk: vědecko pedagogický časopis katedry chemie. PdF MU
  • Budiš J.: Přednášky z didaktiky chemie v aktuálním školním roce.
  • Budiš J. a kol.: Učitel, vyučování, situace. Monografie, PdF MU Brno, Paido, 1995. Kolektiv: Co dál s přípravou učitelů chemie? Sborník PdF MU, Brno-Šlapanice, 1994.
  • Budiš J.: Video ve škole. Monografie, PdF MU, Brno 1992.
  • Platné učebnice chemie, popř. metodické příručky pro ZŠ
  • Pachman E., Hofmann V.: Obecná didaktika chemie. SPN, Praha 1981.
  • Kolektiv: Profesionální rozvíjení a seberozvíjení. Sborník PdF, Ostrava 1989. Pietraszinski Z.: Tvorivé riadenie. Obzor, Bratislava 1986.
  • Pachman E. a kol.: Speciální didaktika chemie. SPN, Praha 1985.
  • Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN, Praha 1990.
  • Budiš J. a kol.: Historie chemie slovem a obrazem. PdF MU, Brno 1995.
  • Budiš J. a kol.: Technika a didaktika školních chemických pokusů I a II. PdF MU, Brno 1982,1984.
  • Trtílek J. a kol.: Školní chemické pokusy. SPN, Praha 1973.
  • Dluhoš L.: Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. PdF, Ostrava 1995.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.