NJ2MP_1VPx Výuková praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe trvá jeden týden a je první souvislou praxí. Student se má v klidu seznámit s terénem školy. Hlavním jeho úkolem je plnit všechny povinnosti běžné ve škole a podrobně se seznámit s administrativní stránkou školské praxe. Má prostudovat, případně pomáhat, vyplňovat pedagogickou dokumentaci o dětech, osobní listy, třídní knihu, žádosti o různá vyšetření dětí. Studenti si domluví pedagogickou praxi na základní nebo na víceleté střední škole v Brně. I.Před zahájením praxe přinesou studenti oborovému didaktikovi list se základními údaji o škole, kterou budou během praxe navštěvovat. (formát A4 strojopis) Tento materiál bude součástí ostatních dokumentů o pedagogické praxi. Především zde budou česky psané informace, které student získal při prvním kontaktu se školou, na níž bude působit: 1. Název a adresa školy, celé jméno a titul ředitele, velikost školy (přibližný počet žáků), kolik jazyků se na škole učí a v jakém poměru zastoupení. 2. Němčina na škole II.Během měsíce října/listopadu předají studenti učiteli, s nímž si dohodli ped. praxi 3x formulář „Dohoda o provedení práce. 3. Během praxe učí 5 hodin, náslech provádí nejméně v 6 hodinách - vyplňují relevantní část Beobachtungsbögen.
Osnova
  • 1. Evaluace volby školy pro hospitování v předešlém semestru. Navázání na předešlou spolupráci s vyučujícími, eventuelně volba jiné školy. Specifikace cílů pozorování. 2. Vytvoření pozorovacích protokolů. 3. Hospitace v 10 výukových jednotkách, pozorování a záznam reflexí, konzultace s vyučujícím. 4. Příprava výukových jednotek, jejich konzultace s cvičným učitelem. 5. Samostatná nebo týmová realizace výuky v minimálně 5 výukových jednotách. 6. Analýza výstupů s cvičným učitelem, společné vyplnění tabulky hodnocení.
Literatura
  • ZIEBELL, Barbara a Herrad MEESE. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. München: Goethe Institut, 2002, 174 s. ISBN 3468496338. info
  • SCHWERDTFEGER, Inge Christine. Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Edited by Herrad Meese. Berlin: Langenscheidt, 2001, 192 s. ISBN 3468496451. info
  • BIMMEL, Peter, Bernd KAST a Gerhart NEUNER. Deutschunterricht planen : Arbeit mit Lehrwerklektionen. Berlin: Langenscheidt, 2003, 176 s. ISBN 3468496591. info
  • DAUVILLIER, Christa, Dorothea LÉVY-HILLERICH a Herrad MEESE. Spiele im Deutschunterricht. München: Goethe Institut, 2004, 199 s. ISBN 346849646X. info
  • interní materiál:JANÍKOVÁ, V/ BRYCHOVÁ, A.(2007): Beobachten; miteinander in Lernsituationen Wesentliches erkennen.
Metody hodnocení
Výuková praxe souvislá týdenní. Pro udělení zápočtu je nutné - předložení potvrzení o odučených hodinách a hodnocení učitelem (formulář u p. sekretářky katedry nebo na ISU jako studijní materiál v předmětu NJ2MP_1VPx) - 2 detailní přípravy vlastní výuky, BEOBACHTUNGEN: vyplnit pozorovací archy: 1: ALLGEMEINE RAHMENBEDINGUNGEN u jedné hodiny 2: UNTERRICHTSSTIL 3: SCHÜLERVERHALTEN 4: UNTERRICHTSANALYSE a krátké písemné „Zusammenfassung des Praktikums“ formulujte německy, není žádný formulář.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.