PdF:RV2MP_VOPZ Vých. k ochraně a podp. zdraví - Informace o předmětu
RV2MP_VOPZ Výchova k ochraně a podpoře zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková - Rozvrh
- Po 12:30–13:15 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je ucelení a prohloubení poznatků z oblasti ochrany a podpory lidského zdraví. Předmět se snaží logicky navazovat na již absolvované předměty bakalářského stupně studia (Základy výchovy ke zdraví 1 a 2, Člověk a prostředí, Programy podpory zdraví apod.). Důraz je kladen na význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Posluchači získají základní vědomosti o druzích prevence, jejich předmětů a cílů, dále o identifikaci a řízení rizika a o komunikaci o riziku. Z informací o epidemiologii, etiologii a prevenci vybraných nemocí hromadného výskytu budou aktivně odvozovat specifické možnosti pedagogů ovlivnit výchovu ke zdraví a zdravotní stav populace v ČR.
- Osnova
- Onemocnění, která nejvíce ovlivňují chronickou morbiditu a mortalitu popilace ve vyspělých zemích, včetně ČR (nemoci srdce a cév, zhoubné nádory), jsou vysoce preventabilní: jejich vznik a progrese je rozhodujícím způsobem ovlivněna stylem života. Přestože jde o nemoci středního a vyššího věku, jejich počátky spadají do doby dětství a adolescence. Rodina a škola má významné úkoly v oblasti výchovy ke zdraví. 1. Prevence. Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Hlavní preventivní programy ve světě a v České republice. 2. Geografické rozdíly v úmrtnosti a nemocnosti ve světě a v České republice. 3. Analýza prevence hlavních zdravotních rizik. Civilizační nemoci - epidemiologie, etiologie, prevence. 4. Podpora zdraví jako kombinace výchovy a aktivit vedoucích k tvorbě podmínek podporujícících zdraví. 5. Rodiče a pedagogové jako nejvýznamější aktéři podpory zdraví.
- Literatura
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
- HOLČÍK, Jan. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004, 160 s. ISBN 80-85047-33-0. info
- Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
- Zdraví 21 : osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha: Světová zdravotnická organizace, 2001, 147 s. ISBN 8085047195. info
- WASSERBAUER, Stanislav. Výchova ke zdraví : pro vyšší zdravotnické školy a střední školy. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2000, 47 s. ISBN 8070711450. info
- KOTULÁN, Jaroslav a Drahoslava HRUBÁ. Preventivní lékařství :učební text pro lékařské fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 207 s. ISBN 80-210-0563-7. info
- KOTULÁN, Jaroslav, Drahoslava HRUBÁ a Vladimír BENCKO. Preventivní lékařství :učební text pro lékařské fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 285 s. ISBN 80-210-0336-7. info
- KOTULÁN, Jaroslav. Přehled školní hygieny pro pedagogy. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1982, 100 s. info
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/RV2MP_VOPZ