SC4KC_PEDP Pedagogická propedeutika

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
Cílové dovednosti studentů: - definovat základní pedagogické pojmy. - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru. - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti. - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem přednášek v předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, pojmy, metody a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Účelem předmětu je také vytvoření diskusního rámce v rámci e-learningu, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy.
Osnova
  • 1. Pojetí a předmět pedagogiky Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy. 2. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy). 3. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 4. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce. 5. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum. 6. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 7. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově. 8. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 9. Hodnocení žáků. Druhy hodnocení (klasifikace, testování, slovní hodnocení, alternativní přístupy). Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Význam hodnocení. 10. Výchovné koncepce vybraných pedagogů (A. S. Makarenko, A. S. Neill, J. Korczak, H. von Schoenebeck, V. Příhoda ad.)
Literatura
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: písemný test Podmínky k absolvování předmětu: - min. 60 % úspěšnost ve vědomostním testu - napsání dvoustránkové eseje na zadané téma (vložení do e-learningu) - známka je výsledkem hodnocení v testu (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
Seminární témata Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně tří stran. - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.