SV4BP_PROJ Závěrečný projekt a jeho realizace

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/1. konz. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
Výběr vedoucího závěrečného dramatického projektu Konzultace s vedoucím závěrečného dramatického projektu Písemné zpracování závěrečného dramatického projektu Realizace závěrečného dramatického projektu (Video, foto, další dokumentační materiál) Hodnocení závěrečného dramatického projektu Obhajoba závěrečného dramatického projektu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na začátku semestru si studenti volí vedoucího svého závěrečného dramatického projektu na půdě PdF MU, po domluvě lze i odjinud. Tomu předloží návrh svého závěrečného projektu a dále s ním pravidelně konzultují. Studenti navazují na zkušenosti z předchozí práce. Individuálně vypracovávají a realizují projekt se zaměřením na určitou oblast i věk cílové skupiny. Projekt musí splňovat podmínku sociální tematiky a cíle. Studenti sami kontaktují různé instituce a nabízí svůj projekt k realizaci. Půjde např. o využití literárního textu v DV, o divadelní projekty, o projekty napříč osnovami apod. Studenti by měli při práci na závěrečném projektu zúročit všechny vědomosti a dovednosti získané v průběhu studia nejen v předmětech DV, ale i v předmětech psychologie, osobnostní výchovy, pedagogiky, multikulturní výchovy apod.
Osnova
  • Zvolení tématu. Prozkoumávání zvolené oblasti ( divadlo, literatura, současné problémy mladých lidí, ) Studium a práce s odbornou literaturou. Návrh projektu, konzultace s odborníky. Realizace projektu ve zvoleném zařízení. Písemné zpracování praktické a teoretické části dramatického projektu. Prezentace realizovaného dramatického projektu před spolužáky a zkušební komisí.
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka. In Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. první. Brno: MSD s.r.o, 2007, s. 57-81. ISBN 978-80-86633-93-0. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. 2007. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Učitelé škol v nové roli "tvůrců" kurikula. Orbis scholae. Praha, 2007, druhý, č. 1, s. 101-110. ISSN 1802-4637. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Význam projektové výuky při rozvoji počáteční gramotnosti. In Školská pripravenostˇ detí v kontinuite predškolskej elementárnej edukácie. první. Banská Bystrica: PdF UMB Banská Bystrica, 2007, s. 347-354. ISBN 978-80-8083-359-6. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Obtíže učitelů při tvorbě školního vzdělávacího programu. In Bulletin ČPV. první. Brno: MSD s.r.o, 2004, s. 62-65. ISBN 80-86633-25-X. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Potřebujeme připravovat studenty pedagogických fakult na projektovou výuku? In Profesní růst učitele. Brno: Konvoj, 2002, s. 121-128. ISBN 80-7302-039-4. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová metoda a projekt. Komenský. Brno, 2002, č. 2, s. 2-10, 8 s. ISSN 0323-0449. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K jeho udělení je nutno splnit: Počet konzultací stanovených školitelem. Realizovat závěrečný dramatický projekt. Obhájit závěrečný dramatický projekt před veřejností a komisí. Odevzdat písemně zpracovaný závěrečný dramatický projekt, jehož součástí je praktická a teoretická část v rozsahu 30 a více stran.
Informace učitele
JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In : Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J.: Vyučování dramatu.Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-2-4. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D.: Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. a kol. Pohledy Projektová metoda ve škole i za školou. Praha : Artama, 1994. ISBN 80-7068-066-0 VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H.: Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. HICKSON, A.: Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovnej dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MACHKOVÁ E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1991. ISBN80-7068-105-5. PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. ed..Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠIMONÍK, O. Výukové projekty. In. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. ISBN 80-5610-159-5. VALENTA, J. Učit se být. Praha : Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.