SZ2BP_Pd30 Školská politika a legislativa I

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/1. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Janda (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky školského managementu je seznámit studenty s pojetím a Obsahem předmětu je seznámení s hlavními současnými směry a koncepcemi, stejně jako s ekonomickými možnostmi a nástroji v oblasti školství , se základními pojmy školského managementu, osvojit si základy právního vědomí a jednání na základě znalostí školské i občanské pracovněprávní problematiky, aby se mohli stát aktivními členy společenského systému řízení, podílet se na řízení svého pracoviště, vytvářet jeho profil a pověst. Budoucí učitelé jsou vedeni k aktivní účasti na řízení školství a k tomu, aby byli schopni se podílet na usměrňování a vytváření školské politiky. Učí se chápat základní systémy řízení, efektivní metody řízení školství, výchovy a vzdělávání.
Osnova
  • Osnova Obsah předmětu: Vzdělávací politika a makrořízení školství. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovněvzdělávacích institucí. Osobnost ředitele školy. Psychologické aspekty řízení školy. Vzdělávací standardy jako nástroj řízení pedagogického procesu. Některé vybrané aspekty řízení výuky. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR (zákony, vyhlášky). Marketing a škola. Vnější prostředí školy. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. Vnitřní prostředí školy. Klima školy. Kultura školy, Evaluace školy. Strategické plánování školy. Vzdělávací programy. Příspěvek předmětu k rozvoji učitelských kompetencí: Výuka předmětu přispívá k rozvoji kompetence pedagogicko-didakticko-psychologické, kompetence komunikativní, kompetence řídící a kompetence plánovací a projektivní.
Literatura
  • BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu.1, 2. Praha : Univerzita Karlova, 1995. FISCHER, W. A., SCHRATZ, M. Vedení a rozvoj školy. Brno: Paido, 1997. MALACH, A. (ed.) Vstup do Evropské unie a řízení školství II. Br
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009.