SZ7BP_SoPs Sociální psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_SoPs/01: St 13:25–14:10 učebna 50
SZ7BP_SoPs/02: St 12:30–13:15 učebna 50
SZ7BP_SoPs/03: Čt 7:55–8:40 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 71 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
Osnova
  • 1. Sociální psychologie - objekt a předmět sociální psychologie; postavení sociální psychologie v systému psychol.disciplín; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie; možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v praxi učitele a vychovatele; aplikovaná sociální psychologie. 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení. 4.-5. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. 6.- 7.Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. 8. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 9. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 10. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. 11. Školní třída jako sociální skupina - rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času. 12. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 13. Aktivizující metody a postupy v práci učitele využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 14. Závěrečná syntetizující úvaha nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů.
Metody hodnocení
Písemný test. Tematické okruhy k testu vychází z programu přednášek a jsou uvedeny na webu: http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie [Nakonečný, 1999]. Vyd. 1. Praha : Academia, 1999. 287 s. Bibliografie: s. 274-277. - Věcný rejstřík. - Jmenný rejstřík. ISBN 80-200-0690-7. > Výrost, Jozef - Slaměník, Ivan. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. > Řezáč, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. > Kohoutek, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004. 215 s. ISBN nepřiděleno. > Nakonečný, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. 225 s. ISBN 802470577X. > Sociální psychologie :moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. 769 s. ISBN 8073670925. > Lašek, Jan. Kapitoly ze sociální psychologie. I. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. 115 s. Bibliografie: s. 109-112. -- Rejstřík. ISBN 80-7041-533-9. > Výrost, Josef - Slaměník, Ivan. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. > Komárková, Růžena - Slaměník, Ivan - Výrost, Josef (eds). Aplikovaná sociální psychologie III. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. > Svoboda, Mojmir. Aplikace socialni psychologie. 2. vyd. Praha : SPN, 1988. > Aplikovaná sociální psychologie. 1. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 383 s. ISBN 80-7178-269-6. > Svoboda, Mojmír. Aplikace sociální psychologie. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 109 s. Bibliogr. na konci kap.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018.