ZS1BK_SP1 Školní pedagogika I

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/12. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Předpoklady
ZS1BK_ZOSP Základy obec. a srov. ped. && ZS1BK_DSAP Dějiny školy a pedagogiky && ZS1BK_EVV Epistemologická východ. vyuč.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Základy obecné a srovnávací pedagogiky, Dějiny školy a pedagogiky,Epistemologická východiska vyučování
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika je integrovaný pedmt, který zahrnuje výbr problém, tradin obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Poskytuje studentm spíše situan zamenou teorii, bezprostedn využitelnou v práci uitele primární školy, s dostaten širokým a pimen hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem a to tak, aby se prohloubila motivovanost student smrem k budoucí profesi, ale i jejich aktivita v oblasti samostudia.
Osnova
  • Škola a vzdlání. Souasná škola a perspektivy jejích zmn. Diferenciace a individualizace ve vzdlávání. Alternativy 1.st.ZŠ (základní, obecná a národní) v souvislostech tvorby školního vzdlávacího programu. Uitel a žák, školní tída. Utváení sociálního klimatu ve tíd a škole. Školní ád. Výchova ve tíd.Práce tídního uitele, vedení tídní dokumentace. Povinnosti tídního uitele v kritických výchovných situacích, spolupráce s rodii, s vedením školy, s PPP. Sebereflexe jako prostedek profesionálního rozvoje uitele. Uitelská etika. Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodin. Zákon o rodin. Výchova k rodiovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodin. Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostedky. Prosociální výchova jako základ mravní výchovy. Výchova k obanství a vlastenectví, interkulturní výchova. Kultivace hodnotového systému a charakteru. Káze a výchova k ukáznnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich ešení. Estetická výchova, její cíle a zamení. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ. Tlesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. Ekologická/environmentální výchova v práci uitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova pro udržitelný rozvoj. Výchova k tvoivosti. Aktivita, samostatnost a tvoivost ve výchovn vzdlávacím procesu. Dtská hra a práce. Hra, uení a práce v mladším školním vku. Pracovní výchova ve škole a v rodin, profesionální orientace.
Literatura
  • Studie z teorie a metodiky výchovy (Variant.) : Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. II. Edited by Stanislav Střelec. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • STŘELEC, S. a A KOL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. info
  • STŘELEC, Stanislav, Stanislava KUČEROVÁ, Vladimír SPOUSTA, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Vladimír JŮVA a S. SVOBODOVÁ. Texty ke studiu otázek výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1994, 67 s. ISBN 80-901737-8-0. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2021.