ZS1MP_PSPs Poradenská a školní psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh
Čt 9:45–10:30 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, adekvátních pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog. Posluchači využijí poznatky z předmětu Psychologie duševního vývoje a Psychopatologie.. Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologické péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
Osnova
  • Vymezení odborné psychologické činnosti v rámci péče o člověka. Vztah poradenské psychologie k jiným psychologickým disciplínám, spec. pedagogice, medicínským a právním oborům. Poruchy somatického a psychického vývoje. Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku Vývoj v řeči v normě a patologii. Poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči. Poruchy gramatické stavby věty. Poruchy sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh a prognóza, diferenciální diagnóza. Kompenzační tendence. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Čtenářský výkon v normě a patologii. Didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Selhávání ve čtení jako patologický symptom. Interpretace čtenářských chyb ve vztahovém rámci klasické psychoanalýzy, individuální psychologie a rodinně-terapeutických směrů. Dyslexie. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, 4 úrovně zkoumání dyslexie. Typy dyslexie. Průběh a prognóza, diferenciální diagnóza. Kompenzační možnosti. Osobnost dyslektika. Dyslektici v cytoarchitektonickém výzkumu. Postupy speciálně pedagogické nápravy. Psychologická péče o dyslektiky, jejich rodiče a učitele. Lurijovské a alternativní přístupy ke korekci dyslexie. Dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmúzie. Děti ohrožené prostředím. Následky psychické deprivace a subdeprivace. Syndrom týraného dítěte. Prevence, terapeutické možnosti. Vývojové problémy v kritických vývojových fázích. Osobnost dítěte v normě a mimo ni. Klasifikace disharmonických vývojů osobnosti. Poruchy aktivity a pozornosti. HA (hyperaktivita, hyperaktivní dítě), impulzivita, syndrom LDE (lehká dětská encefalopatie), LMD (lehká mozková dysfunkce), MBD (Minimal Brain Damage), Hyperkinetická porucha F 90, Porucha aktivity a pozornosti F 90.0, Hyperkinetická porucha chování F 90.1, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), DAMP (deficits in attention, motor control and perception), CD (conduct disorder), ECD (early conduct disorder), AD (attention deficit), EAD (early attention deficit), ADD (Attention Deficit Disorder). Psychopatologie dospívání. Zvláštnosti psychopatologie dospívání. Psychogenní reakce typické pro dospívání. Patologické reakce v dospívání. Specifické psychopatologické syndromy v dospívání Mentální anorexie, (mentální bulimie - vyskytuje se též v jiných periodách ontogeneze). Syndrom dysmorfofobie a dysmorfomanie. Syndrom takzvané metafyzické intoxikace. Syndrom patologických zálib. Osobnost dospívajícího v normě a patologii. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Úzkostné poruchy. Deprese. Obsedantně kompulzivní porucha. Vývoj odolnosti vůči zátěži v ontogeneze. Klinické obrazy. Neurastenie, psychastenie. Disociační (konverzní) poruchy. Somatoformní poruchy. Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení v dětství a dospívání. Akutní reakce na stres. Posttraumatická stresová porucha. Poruchy přizpůsobení. Poruchy chování a emocí začínající obvykle v dětství a adolescenci. Tikové poruchy. Neorganická enuréza. Neorganická enkopréza. Pika. Poruchy se stereotypními pohyby. Koktavost (zadrhávání). Breptavost. Psychologická péče o děti předškolního věku Posuzování dosaženého stupně vývoje jednotlivých psychických funkcí, vyhledávání dětí s percepčně-motorickými poruchami, posuzování příčin maladaptace v MŠ, psychol. péče o děti s mentálním, tělesným nebo kombinovaným postižením. Psychologické základy programů stimulace psychického vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Terminologické vymezení. Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu. Laterální preference jako problém poradenský Současný stav zkoumání funkční asymetrie. Typ laterality a školní výkon. Speciálně-pedagogické a psychologické postupy a doporučení u "problémových" dětí. Leváctví. Psychologická péče o děti školního věku Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Psychologické posuzování vzdělavatelnosti. Stupně vzdělavatelnosti, vzdělavatelnost změněná a omezená. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982). Faktory s přímým vztahem k osobnosti dítěte a jeho zdravotnímu stavu, faktory prostředí (užší-rodina, širší-příslušnost k vrstevnické nebo etnické skupině), faktory vyplývající z výchovně-vzdělávacího procesu. Děti se změněnou vzdělavatelností (tj. se školsky významnými nedostatky ve struktuře nadání). Psychologické aspekty změněné vychovatelnosti Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí a dospívajících. Některé poznatky policejní psychologie. Dítě a školní třída Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi. Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace. Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání. Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
Metody hodnocení
: vypracování seminární práce, znalost povinné literatury ověřená examinátorem ústně při odevzdání seminární práce. Seminární práce: z literatury (též z dalších informačních zdrojů, tj. elektronické knihovny MU atp.) uveďte 1 model determinant školního výkonu v cizím jazyce (A, N, polština, ruština). Pokud by posluchač uvažoval o citace z díla v jiném jazyce, je třeba předchozí konzultace s examinátorem.
Informace učitele
Literatura povinná: Matějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16. Náprava čtení a psaní. ( studijní materiál) Faktory ovlivňující školní výkon (studijní materiál) Fáze prožívání rodičů (studijní materiál)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.