AJ_UVOD Úvod do studia didaktiky cizích jazyků

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 1 hodina. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh
Út 7:55–8:40 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení do lingvodidaktické problematiky. Předmět je nabízen studentům všech cizích jazyků, je úvodem do didaktiky cizích jazyků. Přednášky budou vést oboroví didaktikové AJ, NJ, FJ a RJ, případně pozvaní hosté.Studenti budou schopni porozumět základním konceptům a současným terndům didaktiky cizích jazyků.
Osnova
  • Didaktika cizích jazyků (vymezení pojmu, představení témat a vyučujících, studijní literatura, moodlinka, požadavky k zápočtu) Proces osvojování cizího jazyka Příbuzné disciplíny didaktiky cizích jazyků Metodické směry I (gramaticko-překladová metoda, přímé metody, ALM, AVM) Metodické směry II (komunikativní metoda, interkulturní přístup) Metodické směry III (alternativní metody) Tendence a směry moderní cizojazyčné výuky Společný evropský referenční rámec Evropské jazykové portfolio Zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování z hlediska psychologie učení Zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování z hlediska pedagogiky
Literatura
  • LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
  • Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 7. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, viii, 171. ISBN 0521320933. info
Metody hodnocení
Přednáška. Požadavky ke kolokviu A: 1. Účast na přednáškách (80%) 2. Aktivní práce na online kurzu včetně příspěvků do diskuzních fór (doporučujeme 3 vstupy) a vložení 1 úkolu. 3. Účast na závěrečné evaluaci 9.12. nebo 16.12. Požadavky ke kolokviu B: 1. Účast na přednáškách menší než 80% 2. Aktivní práce na online kurzu včetně příspěvků do diskuzních fór (doporučujeme 3 vstupy) a vložení 2 úkolů. 3. Účast na závěrečné evaluaci 9.12. nebo 16.12.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=957
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.