F2BP_FRUS Úvod do studia francouzského jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Rozvrh
Čt 10:40–11:25 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit budoucí učitele se základními pojmy obecné jazykovědy se zaměřením na jazykovědu románskou. Po stručném uvedení do základů moderní jazykovědy se kurz zaměřuje na řeč, jazyk, text, členění jazyka, jazykové plány, promluvu, typy klasifikace jazyků, diferenciaci a integraci ve vývoji jazyků a na původ a diferenciaci románských jazyků. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Jazykověda. Jazyk systém. 2. Komunikační model. 3. Funkce jazyka. Řečové akty. 4. Klasifikace jazyků. Francouzské dialekty. 5. Diferenciace románských jazyků. 6. Fonetika, fonologie. Morfologie. Syntax. 7. Lexikologie, lexikografie. 8. Textová lingvistika. 9. Vývoj jazykovědy.
Literatura
  • OSTRÁ, R., Spitzová, E. Úvod do studia románských jazyků. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 175 s.
  • SCHEJBALOVA, Zdeňka. Francouzská a česká lingvistická terminologie. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 53 s. ISBN 80-210-2734-7. info
  • ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
  • DUCROT, O., TODOROV, T. Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage. 1. vyd. Paris : Seuil, 1972. 470 s. ISBN 2-02-002709-7.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky na ukončení: Test (za úspěšný se považuje test s minimálně 70 % správných odpovědí).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010.