HV1MK_DI3 Didaktika HV 3

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/6. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahová náplň je zaměřena na rozvoj hudebnosti dětí prostřednictvím činností instrumentálních. Cílem je seznámení s elementárními nástroji Orffova instrumentáře a jejich využitím ve školní hudební výchově. Dále je pozornost věnována činnostem poslechovým - práce s hudebně vyjadřovacími prostředky.
Osnova
  • Činnosti instrumentální Zaměříme se na rozvoj hudebnosti dětí prostřednictvím hry na nástroje Orffova instrumentáře. Tvořivé projevy vedeme tak, aby hudební nápad byl zapsán formou partitury. Rozvoj instrumentálních dovedností předpokládá: a/ ovládnutí hry na lehce ovladatelné nástroje rytmické bicí a melodické bicí b/ základní znalost hudebních forem c/ zápis hudebního doprovodu do partitury. Požadavky k zápočtu: - znalost hry na nástroje Orffova instrumentáře - zpracování 5-ti partitur s využitím nástrojů rytmických a melodických bicích Činnosti poslechové Realizace činností poslechových v propojení s dovednostmi nástrojovými, základními poznatky z dějin a hudební teorie. Robor hudebních děl našich i světových hudebních skladatelů, základní hudebně vyjadřovací prostředky. Aktivní forma poslechu, integrativní pojetí, metodika poslechu na 2.stupni ZŠ a gymnáziích. -Literatura: Sedlák, F.: Didaktika Hv 1, SPN, Praha 1985 Jurkovič, P.: Instrumentální soubor na ZŠ, SPN, Praha 1988 Jurkovič, P.: Hádání, Editio Supraphon, Praha 1982 Jurkovič, P.: Podpísničky s doprovodem dětských nástrojů, Editio Supraphon, Praha 1981 Eben, P. - Hurník,I.: Česká Orffova škola, díl 1-3, Editio Supraphon Praha - Bratislava, 1969
Literatura
  • Jurkovič, Pavel.Živá hudba minulosti ve škole. MUZIKSERVIS. ISBN 80-86233-0703
  • Jurkovič, Pavel.Instrumentální soubory na základní škole
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • HERDEN, Jaroslav a Josef ŘÍHA. Hej, pane datlenové písničky pro hudební výchovu a školní sbory : zpíváme s YAMAHOU. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 35 s. +. ISBN 80-7290-010-2. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč :o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 80-7183-126-3. info
  • HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme :posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia, 1997, 210 s. ISBN 80-7183-087-9. info
  • HERDEN, Jaroslav. Sémantický rozbor :čítanka příkladů. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 218 s. ISBN 80-86039-42-0. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1.-5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 68 s. ISBN 8021006366. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k ukončení semestru: - znalost hry na nástroje Orffova instrumentáře - zpracování 5-ti partitur s využitím nástrojů rytmických a melodických bicích - kánon, rondo, variace (realizace formou nástrojů OI) Činnosti poslechové:projekt zaměřený na realizaci poslechu v hodině Hv Zkouška se skládá ze dvou částí: praktické (hra na nástroj-housle, klavír, hra na flétnu, předložení praktických příkladů z oblasti činností vokálních, instrumentálních, pohybových, poslechových) teoretické - viz probírané celky v předmětu HV7MP_DI1 - 3
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Určeno pro studenty Učitelství pro 1. stupeň ZŠ - specializace Hv.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.