MSBK_ZPD Základy pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům Učitelství pro MŠ základní teoretickou bázi pro další pedagogické vzdělávání v těchto oblastech : - vytvoření pojmového aparátu a zvládnutí elementárního vědního systému pedagogiky - proniknutí do sociálních souvislostí procesu výchovy - základní orientace v současných výchovně vzdělávacích systémech ve světě se zaměřením na preprimární vzdělávání - pochopení historicko-společenské podmíněnosti výchovy a vzdělávání - seznámení se s nejvýznamnějšími představiteli světové a české pedagogiky, s jejich díly a pedagogickými názory se zaměřením na předškolní výchovu - srovnání jednotlivých pedagogických názorů a výchovně vzdělávacích koncepcí v určitých historických epochách i v současnosti a posouzení jejich přínosu pro současnou dobu i budoucí vývoj ____________________________________________________________________________
Osnova
  • 1. Pedagogika jako vědecká disciplína. Předmět pedagogiky, vztah k jiným vědám Struktura pedagogiky. Základní pedagogické kategorie. Pedagogický výzkum a metody pedagogiky. 2. Faktory rozvoje lidského jedince. Dědičnost, prostředí, výchova. Pojetí výchovy a její podmíněnost. 3. Proces výchovy. Cíle výchovy. Principy výchovy. Formy výchovy. 4. Činitelé výchovy. Prostředky a formy výchovy. Antropogenní činitelé výchovy (pedagog a vychovávaný jedinec) a jejich vzájemné vztahy ve výchovném procesu. Prostředky výchovy. 5. Teorie a metodologie srovnávací pedagogiky. Vzdělávací systémy : struktura a fungování. Preprimární, primární a základní vzdělávání. Vyšší sekundární a terciární vzdělávání. Vzdělávání dospělých a distanční vzdělávání. 6. Základní charakteristika preprimárního vzdělávání v zemích EU. 7. Historický vývoj předškolní výchovy.Pojetí předškolní výchovy v koncepcích významných pedagogických myslitelů (J.A. Komenský, Rousseau, Frobel, J.V.Svoboda, M. Montessori aj.). 1. 8. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro 2. moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola, 3. projekty ”Začít spolu”, ”Zdravá škola” aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
Literatura
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2007, 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. info
  • BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-537-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
  • BĚLINOVÁ, Ludmila a Miloslava JÍROVÁ. Jak připravit dítě na školu? Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 105 s. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá jako konzultace. Zpracování seminární práce v rozsahu asi 5 stran na PC s použitím i jiné literatury, než je uvedeno v seznamu základní studijní literatury. Zápočtový test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.