OP3BK_DPT2 Didaktika praktického vyučování 2 - T

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Josef Štulpa (přednášející)
Ing. Miroslav Čadílek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Předpoklady
Znalost základů Obecné pedagogiky, Didaktiky a Didaktiky praktického vyučování 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Popsat souvislosti mezi příslušným oborem, jeho vědeckým poznáním a odborným výcvikem nebo výukou praxe jako vyučovacími předměty. Rozvíjet a racionálně uplatňovat vyučovacích formy, metody a prostředky při výuce praktických činností.
Osnova
  • Systémy praktického vyučování vývoj systémů PV rozbor a hodnocení základních systémů PV Cíle vzdělávání v praktickém vyučování pojetí učebního (studijního) oboru stanovení pedagogických cílů v PV vymezování výcvikových a výchovných cílů Obsah praktického vyučování učební dokumenty, charakteristika učebního studijního oboru, profil absolventa, učební plán, učební osnovy výběr učiva podle obsahu pracovní činnosti v oboru složky učiva a jejich funkce, členění pracovního procesu a didaktické členění obsahu učiva diferenciace učiva, základní a rozšiřující učivo výstavba obsahu učiva PV modernizace obsahu učiva Vyučovací prostředky praktického vyučování nemateriální prostředky PV, organizační opatření, organizační formy, a metody, jejich uplatnění v jednotlivých formách výuky materiální prostředky - výrobní prostředky a předměty, didaktické materiální prostředky faktory ovlivňující volbu vyučovacích prostředků Výchova k bezpečné práci a ochraně zdraví, výchova k péči o životní prostředí uplatnění vhodných metod a volba materiálních didaktických prostředků Hodnocení v odborném výcviku hodnocení výsledků dosahovaných žáky, způsoby hodnocení dílčích výsledků, souborných prací, cvičných a produktivních prací zadávání kontrolních prací a jejich hodnocení Vedení pedagogické dokumentace rozpisy učiva (plány tématické, koordinační a přeřazovací) evidence PV (deník evidence) příprava učitele odborné výchovy a učitele praxe na výuku Odborná praxe žáků časový plán zařazení a rozmístění žáků na pracovištích, jejich střídání činnost učitelů a instruktorů Závěrečné a maturitní zkoušky obsah a organizace metodická a materiální příprava zkoušek Adaptace absolventů na nových pracovištích sledování jejich uplatnění zpětná vazba pro zkvalitňování práce v SOU a SOŠ Metodika výuky odborného výcviku a praxe příslušného oboru rozbor vybraného učiva PV podle osnov rozpracování tématického celku (tématu) na základě didaktické analýzy volba vhodných vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků postup a obsah přípravy učitele
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. 1. dotisk prvního vydání. Brno: Masarykova univerzita v brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. info
  • Literatura: Viz Informace učitele
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou písemnou a ústní. Další požadavky na studenta: Příprava projektu výuky zvoleného tématického celku do ŠVP
Informace učitele
ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. ČADÍLEK, M. Pedagogické minimum pro mistry technických oborů . Brno: Cech topenářů a instalatérů České republiky, 1999. ISBN 80-86208-03-6 BAJTOŠ, J. Základy didaktiky technickej výroby . Prešov : Prešovská univerzita, 1999 ISBN 80-88722-46-2 FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy . Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995 ISBN 80-7067-527-6 VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku . České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998 ISBN 80-7040-292-X
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.