SP4BP_REH1 Specializace:P,So Rehabilitace zdravotně postižených 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. J. Sosíková (přednášející), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 8:50–12:20 budova D3, 4.patro
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rehabilitace zdravotně postižených Komprehensivní rehabilitace - složky rehabilitace, rehabilitace léčebná, rehabilitace pracovní, rehabilitace sociální, rehabilitace pedagogická, základní pojmy v rehabilitaci - rehabilitační tým, krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán Základy fyzioterapie - pojem kineziologie, fyzioterapie, kineziologický rozbor, svalový test svalová dysbalance, zkrácené a oslabené svaly, pohybový vzor, svalová zřetězení a svalové smyčky, goniometrie, omezení kloubní pohyblivosti, hypermobilita, antropometrie, analytické metody léčebné tělesné výchovy, metody léčebné tělesné výchovy na neurofyziologickém podkladě, kondiční metody léčebné tělesné výchovy, individuální léčebná tělesná výchova, skupinová léčebná tělesná výchova, metody nácviku lokomoce, vertikalizace, nácvik chůze
Osnova
  • Anotace předmětu: Rehabilitační ošetřování, rehabilitace, zdravotní postižení, polohování, mobilita, imobilita, aktivita, cvičení, kondiční cvičení, aktivní cvičení, relaxace, vertikalizace, chůze, příprava a nácvik chůze, přesun na vozíku. Okruhy: 1. Vymezení pojmů 2. Rehabilitační ošetřování, uplatnění v praxi 3. Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus 4. Polohování 5. Ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti 6. Pasivní pohyby 7. Kondiční, aktivní a dechová cvičení, relaxace 8. Vertikalizace – sed, posazení na lůžku, nácvik stoje u lůžka 9. Příprava a nácvik chůze 10. Přesuny na vozíku 11. Sezení na vozíku, osobní hygiena
Literatura
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
Metody hodnocení
Seminární práce. Písemný test.
Informace učitele
Odborná literatura: HROMÁDKOVÁ, J. a kol. Fyzioterapie. Jinočany: H+H, 1999. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. MÜLLER, O. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP, 2001. ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6. TROJAN, S. DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, Avicenum, 1996. ISBN 80-7169-257-3. VOTAVA, J. Základy rehabilitace. Praha: Karolinum, 1997.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.