SZ7BK_MET1 Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je osvojit si základy pedagogického výzkumu.
Osnova
  • Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Metody (pozorování, interview, dotazník, test, pokus, analýza textu). Reliabilita, validita a objektivita pedagogického výzkumu. Kvalitativní výzkum. Fáze, metody (pozorování, interview). Validita a reabilita.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
Metody hodnocení
Povinný předmět, 1 hodina přednášek týdně. Zápočet. Závěr: Provedení drobné výzkumné sondy; vyhodnocení a interpretace výsledků.
Informace učitele
1.Předmět metodologie pedagogiky, pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele 2.Příprava výzkumu a organizace výzkumu, fáze výzkumu 3.Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů 4.Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza 5.Typ výzkumu: výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, akční, deskriptivní 6.Kvantitativní a kvalitativní výzkum 7.Kvalitativní výzkum(tvorba teorie); postup kvalitativního výzkumu; výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software 8.Pozorování, vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu 9.Etnografické interview 10.Výzkum životního příběhu 11.Školní etnografie 12.Kvantitativní výzkum (ověřování teorie), proměnné, operacionalizace, hypotézy 13.Výzkumný soubor; výběrový soubor, náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr 13.Pozorování 14. Škálování 15.Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování) 16.Interview(druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování) 17.Experiment; model experimentu, druhy experimentu. 18.Obsahová analýza textu 19.Zpracování údajů 20.Interpretace výsledků výzkumu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.