SZ7BP_KOM3 Komunikativní dovednosti III

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Šmerdová (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
každou lichou středu 13:25–15:05 učebna 21
Předpoklady
SZ7BP_KOM2 Komunikativní dovednosti 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: Seminární skupina po 10 studentech
Mateřské obory/plány
předmět má 101 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz praktickým nácvikem vlastní komunikace studentů při cvičné pedagogické situaci prohlubuje jejich schopnost reflexe a sebereflexe ve vlastní komunikaci, vnímavost a porozumění vzájemným interakcím, a na základě elementárních znalostí z teorie komunikace podporuje rozvoj jejich komunikačních, sociálních a organizačních dovedností se zřetelem k pedagogické situaci. Zaměřuje se na rozbor vzájemných interakcí, jakožto hlavního aspektu komunikace. Soustředí se na rozpoznávání základních vzorců v interakci a pochopení jejích významů v komunikaci. S využitím prvků metody VTI – videonahrávka cvičných výstupů studentů v semináři s následným společným rozborem vybraných úseků, podněcujících dialog a řízenou diskusi mezi studenty podporuje dovednost studentů poskytovat si navzájem konkrétní a vyváženou zpětnou vazbu a efektivní motivaci studentů svoje komunikační dovednosti dále rozvíjet. Učí je uvědomovat si význam sdílení v podnětném a bezpečném prostředí pro efektivní motivaci a spolupráci. Kultivuje jejich schopnost vědomě vytvářet příznivé psychosociální klima jako nezbytnou podmínku budoucí vlastní kvalitní výuky ve školních třídách.
Osnova
  • Komunikace, její význam v životě člověka obecně a její důležitost ve škole.
  • Komunikace jako nastroj učitele pro aktivní zapojení žáků do výuky a podporu jejich motivace ke spolupracujícímu chování.
  • Obsahová a vztahová rovina komunikace - verbální a neverbální.
  • Příznivé psychosociální klima – péče o vztahy ve třídě a motivace ke vzájemné spolupráci jako prevence šikany.
  • Podmínky motivace žáků k efektivní spolupráci – smysluplnost a bezpečí.
  • Komunikace jako prostředek pro realizaci učitelovy organizace a řízení výuky.
  • Problematika kázně a respektu. Podpora spolupráce žáků ve dvojicích a skupinách.
  • Hodnocení a zpětná vazba.
  • Komunikace, emoce a řešení konfliktů. Základní lidské potřeby.
  • Stres a prevence vyhoření.
  • Faktory výrazně ovlivňující komunikaci:
  • Čas a stres, plánování, příprava na hodinu a dobrá organizace, reálné a dosažitelné cíle.
  • Osobnost učitele, rozdílnost žáků.
  • Prostor a uspořádání v něm. Počet účastníků v komunikaci, velikost skupin.
  • Srozumitelnost jazyka, návaznost na dosažené znalosti a zkušenosti žáků, přiměřenost obsahu a formy výuky k věku a úrovni žáků.
  • Principy a vzorce dobré komunikace. Věnování pozornosti a naladěné vedení. Videotrénink interakcí (stručné seznámení s metodou VTI).
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
  • NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 8090187374. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Metody hodnocení
Typ výuky: diskuse v hodině, domácí úkoly Typ ukončení: prezentace výsledků, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009.