AJ1RC_LDM1 Literatura pro děti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/24. konzultace. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Předpoklady
--
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
An introduction to children's and juvenile literature in English; further focus on books for young readers.In the end of the course, students should be able to select proper English books for their classes and speak about selected genres.
Osnova
  • Syllabus fall 2009
  • Sample texts will be provided in classes.
  • Week 1: introduction, requirements, a book friendly environment.
  • Week 2: children’s literature and its study; a brief history of children’s and juvenile literature; milestones of books for children.
  • Week 3: „milestones“ discussed.
  • Week 4, topic: block teaching, no regular classes/home reading.
  • Week 5: test I; nursery rhymes.
  • Week 6: modern poetry for children.
  • Week 7: folk and fairy tales.
  • Week 8: picture books.
  • Week 9: test II; animal stories.
  • Week 10: fantasy.
  • Week 11: realistic books for children.
  • Week 12: simplified books; promoting reading.
  • Week 13: test III; building a class book-corner.
  • Week 14: FAQ, credits.
Literatura
  • BOBULOVÁ, Ivana. Children's and juvenile literature :(written in English). Vyd. 1. Nitra: Pedagogická fakulta UKF v Nitre, 2003, 189 s. ISBN 80-8050-628-0. info
  • HUNT, Peter. An introduction to children's literature. Oxford: Oxford University Press, 1994, 241 s. ISBN 0-19-219261-2. info
  • Reynolds, Kimberley, ed. Modern Children' s Literature. An Introduction. Palgrave Macmillan, 2005
Metody hodnocení
Requirements:
Pass three inclass tests (30 %).
Take part in class discussions (20 %).
Read assigned books, keep a reading diary, discuss the reading with the instructor (50 %).
A low level of your spoken English may negatively influence your final mark.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Required reading: Primary reading, five volumes: J.M. Barrie: Peter Pan. L.F. Baum: Wizard of Oz. A.A. Milne: Winnie-the-Pooh. Dr. Seuss: The Cat in the Hat. E.B.White: Charlotte’s Webb. Primary reading help: Carpenter, Humprey and Mari Prichard. The Oxford Companion to Children’s Literature. OUP, 1991. Or any other dictionary of children’s literature in English. Study materials: Bobulová, I., Pokrivčáková, S., Preložníková, E., Přibylová, I. Children´s and Juvenile Literature (Written in English). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2003. Selected chapters available on the moodlinka. Other recommended sources: Reynolds, Kimberley, ed. Modern Children´s Literature. An Introduction. Macmillan Palgrave, 2005. Selected chapters available on the moodlinka. Thacker, Deborah Cogan and Jean Webb. Introducing Children’s Literature. From Romanticism to Postmodernism. London and New York: Routledge, 2002. Selected chapters available on the moodlinka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, jaro 2017, jaro 2018.