CJ3BP_JUJJ Úvod do studia jazyka a jazykovědy

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
St 7:55–8:40 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se základními jazykovědnými pojmy ve vztahu k rovinám jazyka a se základy jazykovědných disciplín. Student získává obecná poučení o jazyce především z hlediska strukturální lingvistiky, seznamuje se s pojetím národního jazyka a s jeho stratifikací. Poznává jazykovědnou metodologii, seznamuje se s jazykovědnými příručkami a časopisy a s významnými osobnostmi české lingvistiky. Základní informace jsou doplněny poučením o postavení češtiny i jiných jazyků v rámci Evropské unie, o Společném referenčním rámci, funkci Jazykového pasu apod., o postavení češtiny jako jazyka mateřského i cizího ve výuce na základní škole. Součástí obsahové náplně předmětu jsou též stručné dějiny české a zahraniční lingvistiky, nejvýznamnější lingvistické směry (mladogramatická škola, strukturalismus apod.) a jejich nejznámější osobnosti. Zvládnutí tohoto studijního předmětu je předpokladem pro studium dalších jazykovědných disciplín. Zařazeny sem jsou též poučení o významu jazyka a jazykové výuky pro rozvoj komunikačních kompetencí ve vzdělávacím procesu.
Předpokládá se, že po absolvování předmětu student:
- umí vysvětlit vztah mezi jazykem a řečí, pojmy znak, význam, smysl, jazyková situace, národní jazyk, komunikace...;
- definuje základní lingvistické termíny užívané v lingvistických disciplínách;
- zná nejvýznamnější osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Osnova
  • 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč. Synchronie a diachronie. 2. Řeč a mluvení jako činnost. Mluvní akt. 3. Jazyk, řeč a komunikace (vymezení pojmů). Komunikativní situace, komunikační událost. 4. Komunikativní funkce jako projev záměru mluvčího. Komunikační kompetence a její úloha ve vzdělávacím procesu. Úloha komunikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání (pilotní verze). Nejčastější bariéry v rozvoji komunikačních kompetencí. 5. Jazyky přirozené. Původ, vznik a vývoj přirozeného jazyka. Fylogeneze jazyka. Jazyky umělé. Druhy umělých jazyků a jejich funkce v současné komunikaci. Perspektivy umělých jazyků. Ontogeneze jazyka. Stádia vývoje dětské řeči v předškolním a školním věku, souvislost vývojového stadia dětské řeči a rozvoje komunikačních kompetencí. 6. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, jeho původ a význam v současné společnosti. Diglosie v jazykové komunikaci. Jazyková politika. Jazyková kultura. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího. Jazykový pas. Společný referenční rámec, stupně znalosti jazyků. 7. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost. 8. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie. 9. Kritéria klasifikace jazyků. 10. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Základní lingvistické pojmy. 11. Lingvistika a jiné disciplíny (sémantika, pragmatika, filozofie). Tzv. pomezní disciplíny (psycholingvistika; paralingvistika; pragmalingvistika, sociolingvistika, etnolingvistika).. 12. Nástin vývoje lingvistiky od starověku do současnosti. Období předvědecké a vědecké. Historicko-srovnávací metoda. Strukturalismus, jeho podoby, jeho vývoj. Generativní gramatika. Závislostní syntax. 13. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Literatura
  • HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 243 s. ISBN 8024412837. info
  • Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
  • MACHOVÁ, Svatava a Milena ŠVEHLOVÁ. Sémantika & pragmatika jako lingvistické disciplíny. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1996, 190 s. ISBN 80-86039-05-6. info
  • ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
  • ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda : (přehled). 1. vydání. Praha: Pražská imaginace, 1994, 251 stran. ISBN 8071101494. info
  • SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
  • PALEK, Bohumil. Základy obecné jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 285 s. ISBN 8004229379. info
  • Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
  • ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
Výukové metody
- přednáška
- prezentace
- samostudium
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Předmět je ukončen kolokviem.
Tematické okruhy vycházejí z osnovy, podrobnější okruhy je možné získat na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1212.
Kolokvium probíhá formou ústního pohovoru ve skupinách 3-5 studentů. Každý si vylosuje 3 otázky. Odpovědi jsou hodnoceny podle věcné správnosti i podle kultivovanosti vyjadřování.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1212
Studium předmětu předpokládá znalosti jazykovědné terminologie a praktické znalosti jazykovědných disciplín (zvuková stránka řeči, tvarosloví, skladba, tvoření slov, nauka o slovní zásobě, sloh) v rozsahu osnov pro gymnázia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.