FJ2MP_DI1 Didaktika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 učebna 56
Předpoklady
Předmět je určen pro 1. ročník magisterského studia oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem úvodního semináře k didaktice francouzského jazyka je seznámit studenty se základní lingvodidaktickou problematikou na úrovni teoretické a praktické, dále s organizační strukturou vyučovací jednotky, jejím plánováním, přípravou a evaluací. Součástí předmětu je analýza učebnic českých i francouzských vydavatelů. Studenti se od tohoto semestru také seznamují s Rámcovým a Školním vzdělávacím programem a jejich aplikací v kurikulárních dokumentech. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen: vyjmenovat základní lingvodidaktické pojmy; popsat strukturu vyučovací jednotky; analyzovat učebnice francouzského jazyka; aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Pojetí didaktiky cizích jazyků. 2. Disciplíny související s didaktikou cizích jazyků. 3. Didaktické a metodické principy vyučování cizím jazykům. 4. Hlavní činitelé cizojazyčné výuky. 5. Cíle a obsah vyučování cizím jazykům. 6. Vývoj didaktických teorií a směrů. Komunikativní přístup a jeho tendence. 7. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 8. Evropské jazykové portfolio.
Literatura
  • CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. 1. vyd. Grenoble : PUG, 2003. 452 s. ISBN 2 7061 1082 1.
  • CUQ, J.-P. Dictionnaire didactique du français langue étrangere et seconde. Paris : CLE International, 2003. 303 s. ISBN 209-033972-1.
  • HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 500 s.
  • CHODĚRA, R., RIES, L. Výuka cizích jazyků na prahu nového století, I. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. 163 s. ISBN 80 7042 157 6.
  • MOIRAND, S. Enseigner a communiquer en langue étrangere. 1. vyd. Paris : Hachette, 1990. 188 s. ISBN 2 01 0169654.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 1. české vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 267 s. ISBN 80-244-0404-4.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení:zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010.