MSBK_DiJV Didaktika jazykové výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat získané vědomosti z oblasti jazykové kultury, fonetiky a komunikativních dovedností v praxi. Využívá nejnovější a nejvhodnější postupy, formy a metody práce při rozšiřování a obohacování slovní zásoby, dokáže s dětmi nacvičovat náležitou výslovnost, zřetelnost projevu apod. Prostřednictvím specifických prostředků a pomůcek napomáhá v jazykově výchovné práci osvojování příslušných kompetencí, a to především kompetence komunikativní, kompetence k učení a k řešení problému.
Osnova
  • 1. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování; obecné zásady a metody diagnostikování. 2. Prostředky jazykově výchovné práce a jejich analýza. 3. Metody a formy práce při a) rozšiřování a obohacování slovní zásoby žáka; b) péči o zvukovou stránku žákovských projevů (výslovnost a zřetelnost mluvy); c) výchově k souvislému vyjadřování (monologickému a dialogickému); 4. Nejčastější poruchy dětské řeči v MŠ; péče o děti s poruchami řeči (vhodné metody a prostředky). 5.Význam motivace při jazykové výchově; pomůcky pro jazykovou výchovu. 6. Rozvíjení povědomí o gramatické stránce jazyka (osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů). 7. Úloha učitele mateřské školy; plánování jazykově výchovné práce.
Literatura
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
  • RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
  • KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 219 stran. ISBN 8024401878. info
  • JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 47 s. ISBN 80-901954-4-X. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků :příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 197 s. ISBN 80-7178-028-6. info
  • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992. info
Výukové metody
Ve výuce jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémové metody, metoda samostatné a skupinové práce; metoda mluvního cvičení.
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace (8 hodin za semestr). Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy předmětu a tvoří jej 12 didaktických úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich. Samostatná práce: a) Výroba libovolné učební pomůcky pro jazykové vyučování b) Jazykové hry v MŠ - náměty pro konkrétní učivo
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.