MSBP_RMP1 Rozvoj matematických představ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní pojmy z následujících tematických okruhů: Základy výrokové logiky, množiny a operace s množinami, binární relace a jejich vlastnosti, zobrazení, přirozená čísla. Tyto znalosti bude schopen aplikovat při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání v oblasti rozvoje poznávacích schopností v matematice.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj matematických představ a pojmů. Vytváření předčíselných matematických představ. Soubory předmětů, třídění podle různých daných kriterií, přiřazování, uspořádání. Základní množinové pojmy. Základní pojmy výrokové logiky. Činnosti směřující k rozvoji matematických pojmů a jejich praktického využívání. Příprava k pochopení a vytvoření pojmu přirozeného čísla. Vyvození pojmu přirozeného čísla, základní relace, zejména zobrazení, ekvivalence a uspořádání.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Odstraňování poruch v matematice na 1. stupni ZŠ. Brno: FRVŠ, 1999, 57 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
projekt, zápočet
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.