OV2BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV2BP_SDE2/01: Po 7:55–8:40 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE2/02: Po 15:15–16:00 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE2/03: Po 18:00–18:45 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE2/04: Út 12:30–13:15 učebna 42, M. Valach
Předpoklady
( OV2BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 )&&NOW( OV2BP_DE2 Dějiny etiky 2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií
Osnova
  • 1) G.W. F. Hegel dialektika já a ne-já, mravní význam práce: sebeutváření a sebepřesahování člověka prostřednictví svobodné tvůrčí činnosti, sjednocení člověka a přírody, člověka s člověkem.
  • 2) G. W. F. Hegel, část 2. odcizený vztah ke světu: k sobě samému, druhým lidem a přírodě - pojem odcizení, kořeny odcizení
  • 3) - 4) K. Marx překonání odcizení v kontextu historického materialismu: analýza příčin bídy a společenského utrpení – morální motivace Marxova zkoumání, historický materialismus: člověk jako předmětná, předmětně praktická bytost a jako bytost společenská, život jako proces - činnost a jako způsob sebekonstituování individua jakožto člověka, činnost vlastní a ne-vlastní = nesvobodná jako základ koncepce odcizení a sebeodcizení člověka; význam vývoje techniky pro změnu dělby práce, překonání bídy, odcizení a pro konečné osvobození člověka.
  • 5) Totalitní zkušenost: komunistická totalita podstata systému, jeho kořeny a jeho morální důsledky, komunistická ideologie – její morální obsah a její stručné srovnání s nacistickou ideologií
  • 6) Schopenhauer, A. objasnění etické dimenze osamocenosti moderního člověka, metafyzika individuální vůle jako vůle k životu, morální hodnota člověka u Sch.
  • 7) F. Nietzsche odpoutávání od metafyziky směrem k heroickému JÁ, kritika křesťanské morálky v kontextu „přehodnocení hodnot“, inspirace a meze koncepce heroického JÁ.
  • 8)-9) E. Fromm pojem společenský charakter, mody být a mít, vliv trhu na charakter člověka - pojem tržní charakter, svoboda jako negace a jako pozitivní hodnota v produktivním životě, problém autoritářského charakteru.
  • 10) Pojem člověka: etologická a sociobiologická interpretace problém lidské přirozenosti a toho, co je vrozené v kontrastu s moderní masovou společností, otázka agresivity a metodologická chyba etologie, biologická redukce člověka, možné překonávání jednostranností etologie v sociobiologii.
  • 11) Psychologické základy morálního JÁ genetické a získané ve vývoji, interaktivní model psychického vývoje dítěte, význam stabilních emocionálních vazeb.
  • 12) Etika životního prostředí ekologická krize jako výzva ke kvalitativní změně etiky, spor biocentrické a antropocentrické etiky životního prostředí, obtíže koncepce hodnoty přírody jako hodnoty o sobě, podstata poly- atnropocentrismu.
  • 13) Postmoderní kritika univerzalistických koncepcí, její význam a meze univerzalistické koncepce jako koncepce totalitní, první vážný pokus současné filosofie o zdůvodnění demokracie, plurality, individuální autonomie a kulturní tolerance jako politické a morální hodnoty
Literatura
  • FROMM, Erich. Mít nebo být? Edited by Zdeněk Janík, Translated by Vlastislava Žihlová. Vyd. 1. Praha: Naše vojsko, 1992, 170 s. ISBN 8020601813. info
Výukové metody
Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
Metody hodnocení
Seminář. Ukončení předmětu- zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři a odevzdání práce v rozsahu nejméně 7 norm. stran.
Práce musí srovnávat jednoho autora z programu pro druhý semestr dějin etiky s jiným autorem z téhož semestru či ze semestru prvního.
Výsledek srovnání musí vyústit v praktické závěry pro výuku občanské výchovy a přípravu žáků pro život v demokratické společnosti. A to následujícím způsobem:
a) jestliže by měl první autor pravdu, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem, jestliže by měl pravdu druhý, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem,
b) ale já si z těchto a těchto důvodů myslím, že pravdivé a dobré je „toto“, a proto je budu vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem.
Práce se musí v obou případech opírat o konkrétní (a uvedené) citáty z vlastních prací hodnocených autorů.
Práce za druhý semestr musí být odevzdána nejpozději posledni přednáškový (zápočtový) týden.
Informace učitele
Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s.271- 286, 300 - 310.
Marx, K., Engels, B.: Německá ideologie: These o Feuerbachovi a kap. Feuerbach. In: Sp. sv. 3, Praha 1958, s. 17 - 90.
Valach, M.: Marxova filozofie dějin. Brno, nakl. L. Marka, 2005.
Možný, I.: Proč tak snadno.. Praha, SLON, 1991. ISBN 80-901059-0-4
Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s.149 -157.
Schopenhauer, A.: Metafyzika lásky. Olomouc 1992. ISBN 80-901062-1-8
Nietzsche, F.: Duševní aristokratismus. Votobia, Olomouc 1993.ISBN 80-85619-87-3
Fromm, E.: Mít nebo být? Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0181-3
Fromm, E.: Strach ze svobody.Praha, Naše vojsko, 1993.
Wilson, E.O.: O lidské přirozenosti. Praha. NLN, 1993. ISBN80-7106-076-3
Matějček, Z., Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama, 1986.
Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s. 223 - 255, 255 -310.
Welsch, W.: Postmoderna. KLP, Praha 1993. ISBN 80-901508-4-5
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.