PdDR_MTV2 Moderní teorie vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Předpoklady
Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti studentů z obecné didaktiky, osvojené v magisterském studijním programu. Důraz položit na rozvoj didaktického myšlení studentů, a to zejména ve vztahu ke dvěma klíčovým předmětům Filozofii výchovy a Metodologii vědecké práce.
Osnova
  • Tematické okruhy Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová a procesuální dimenze kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Úloha učitele ve vzdělávacím procesu. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční metody výuky a organizační formy výuky. Přehled alternativních směrů ve vzdělávání.
Literatura
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  • MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
  • ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.