SA4BP_VYVS Praktikum z vývojové psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Po 12:30–14:10 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je doplnit teoretické poznatky z předmětu Vývojová psychologie vlastními úvahami a praktickými cvičeními. Zatímco v předmětu Vývojová psychologie byla věnována pozornost periodizaci lidského vývoje, zde se budeme převážně věnovat jednotlivým funkcím lidské psychiky a všímat si jich v kontextu vývoje. Důležitou součástí kurzu bude samostatná práce studentů, kterou budou plnit průběžně a nosit na hodiny, kde je budou prezentovat kolegům a bude probíhat diskuse. Student bude schopen rozumět zvlášnostem mezi věkovými kategoriemi. Bude schopen interpretovat chování dětí, dospívajících, dospělých i seniorů. Bude schopen uvažovat o mezigeneračních vztazích, střetech i shodách.
Osnova
  • Vývoj dětské hry. Vývoj dětské kresby. Emoční vývoj. Kognitivní vývoj. Vývoj sebepojetí. Vývoj genderové identity. Vývojové změny ve stáří. Mezigenerační vztahy, agismus.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Výukové metody
rozbor úkolů (analýza dětské kresby, hry, rozhovor s adolescentem a seniorem), anylýza filmového díla
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Informace učitele
Podmínky ukončení Na seminářích je nutná aktivní účast, tzn. docházka a prezentace splněných úkolů.V průběhu semestru bude nutné splnit 5 úkolů, průběžně je odevzdávat a diskutovat nad nimi s kolegy. Rámcové zadání úkolů (upřesnění proběhne v rámci semináře): Pozorování vývoje dětské kresby (získat kresbu minimálně tří dětí rozdílného věku, např. 3, 6, 9 let na stejné téma, kresby porovnat a rozebrat z hlediska vývojové psychologie). Pozorování dětské hry (v kolektivu dětí předškolního věku pozorovat spontánní hru, sledovat její prvky, role dětí). Vývoj genderové identity (rozhovor s adolescentem). Existuje životní moudrost?(rozhovor se seniorem nad 75 let). Životní etapa, v které bych chtěl žít a proč (vlastní zhodnocení a úvaha nad obdobími lidského života).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011.