SC4BK_SOC1 Úvod do sociologie

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí kombinovaného bakalářského studia oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do základů sociologie. Jeho obsahem jsou: základní sociologické pojmy, předmět a funkce sociologie, kultura, normy, hodnoty, komunikace, subkultura, socializace, sociální interakce, status, pozice, role, skupiny, organizace a instituce, znaky řízení, byrokracie, stratifikace, moc, majetek, prestiž, třídy, mobilita, chudoba, sociální nerovnosti rasy, etnika, pohlaví, věk, nezaměstnanost, rodina, manželství, příbuzenství, náboženství, sociální deviace, aktuální problémy soudobé společnosti. Cílem kurzu je porozumět hybným silám vývoje soudobého světa. Úspěšná zkouška je prvním krokem k pochopení dalších společensko-vědních předmětů.
Osnova
  • 1. Vymezení předmětu a základních funkcí sociologie. 2. Charakteristika základních sociologických pojmů. 3. Společnost, podmínky společenského života. 4. Životní způsob, životní styl, kvalita života. 5. Sociologické dimenze kultury, kultura materiální a duchovní, masová kultura. 6. Společenské procesy, společenský styk a společenská vazba. 7. Sociální stratifikace, kasty, třídy, vrstvy, sociální pozice a role. 8. Vymezení pojmu sociální skupina. 9. Základní funkce rodiny. 10. Formální a neformální skupiny, primární a sekundární skupiny. 11. Sociologické aspekty náboženství. 12. Základní problémy demografického vývoje. 13. Základy sociologického výzkumu.
Literatura
  • SEKOT, Aleš. Sociologie v kostce (třetí vydání). III. Brno: Paido, 2006, 260 s. Pedagogická literatura. ISBN 80-7315-126-X. info
Výukové metody
Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku. Důležitým aspektem je proniknutí a pochopení fungování společnosti ve všech sociálních souvislostí.
Metody hodnocení
Písemná zkouška v rozsahu sylabu (přednášky, samostudium z z doporučené literatury)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.