SC4MK_PAT2 Sociální patologie a prevence 2

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Předmět je určen studentům následného magisterského oboru Sociální pedagogika v kombinované formě. Předpokladem pro jeho ukončení je zpracování kompletu praktických úkolů a úspěšné složení zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět SC4BK_PAT1 Sociální patologie 1 v bakalářském studiu, který rozvíjí v hlubších odborných a společenských dimenzích oboru.
Zabývá teoretickými i praktickými otázkami sociální patologie a má rozvinout potřebné kompetence budoucího sociálního pedagoga ve vztahu k společenským patologiím.
Prakticky je zaměřen na konkrétní projevy, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat a které musí také řešit a umět jim předcházet.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;
- prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;
- projektovat a koordinovat preventivní a intervenční programy;
- pomoci jedinci v tíživé životní situaci.
Osnova
  • Vymezení praktických úkolů předmětu:
  • Studenti aktivní formou proniknou do problematiky sociálních patologií (analýzou problému po stránce teoretické, vytvořením slovníku odborných pojmů, vyhledáním a analýzou právních norem a zákonů ve vztahu k patologiím, věku atp.) a na základě získaných odborných vědomostí by řešili konkrétní praktické úkoly vyplývající z pedagogické praxe (analýza konkrétních případů, návrhy postupu, reflexe řešení, oslovení odpovídajících odborných poradenských pracovišť a institucí apod.). Součástí praktické přípravy by bylo ověření schopnosti (na základě získaných teoretických i praktických dovedností) vytvořit projekt primární prevence pro konkrétní sociálně-patologický jev a konkrétní věkovou, popř. sociální skupinu. Předmět je završen zkouškou.
  • Témata přednášek a okruhy ke zkoušce:
  • 1. Vymezení základních pojmů (norma a řád ve společnosti).
  • 2. Teorie sociálních deviací, definice sociální patologie. Možné příčiny vzniku sociální deviace.
  • 3. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly.
  • 4. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, náprava, prevence.
  • 5. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Legislativa a zákony.
  • 6. Delikvence a kriminalita jako závažná forma soc. patologie. Vymezení, etiologie, náprava, prevence.
  • 7. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Analýza, prevence, náprava.
  • 8. Poruchy chování. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.
  • 9. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence.
  • 10. Patologie rodiny. Rozvodovost, násilí v rodině, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN. Vymezení, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.
  • 11. Poruchy v životě jednotlivce bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava a prevence.
  • 12. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku).
  • 13. Negativní vliv masmédií, globalizace. Vymezení, etiologie, klasifikace. Možné důsledky pro soudobou společnost a jedince. Mediální výchova, rozvoj mediální kompetence.
  • 14. Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu. Pozice společnosti.
  • 15. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií.
  • 16. Výchovně-vzdělávací instituce v prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů.
  • 17. Prevence, náprava, represe. Stupně prevence a její systém v české společnosti.
Literatura
  • ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD. s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. 2002. info
  • ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita. s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. 2005. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 104 stran. ISBN 8021025115. 2001. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál. 444 s. ISBN 80-7178-214-9. 1999. info
  • BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. 310 s. ISBN 8022406856. 2001. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. 356 stran. ISBN 8022405531. 1999. info
  • Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén. 390 s. ISBN 80-7262-088-6. 2001. info
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. 1995. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 48 l. 2001. info
  • VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
  • MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
  • KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Edited by Richard Jedlička. 1. vyd. Praha: Karolinum. 169 s. ISBN 8071845558. 1998. info
  • JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.
  • TURČEK, K. Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy u detí a mládeže. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-8901806-8.
Výukové metody
Přednáška s podněty k samostudiu a individuální přípravě ke zkoušce a splnění semestrárních úkolů (viz sylabus).
Metody hodnocení
Typ předmětu: přednáška.
Ukončení: zkouška.
Předpoklady pro ukončení předmětu:
A. SEMINÁRNÍ PRÁCE

1. Řešení konkrétního (popř. modelového) případu z praxe (vlastní, popř. zprostředkovaně). Práce musí obsahovat: a/ teoretická východiska (vymezení vybraného jevu, etiologie, znaky, aktéři atd.); b/ analýza konkrétního případu a postup jeho řešení (popř. návrh postupu) s plánem do budoucna včetně zainteresování odborných pracovišť; v případě vyřešeného případu reflexe správnosti postupu, zaujetí kritického stanoviska.
2. Projekt primární prevence konkrétního sociálně patologického jevu pro využití v pedagogické praxi (záškoláctví, šikana, delikvence, drogová závislost, popř. jiné na základě konzultace). Práce bude obsahovat: a/ teoretické vymezení jevu, stav řešené problematiky, aktuálnost problému;, b/ samotný projekt s uvedením záměru projektu, cílové věkové skupiny, prostředí realizace, zainteresovaných osob, průběhu realizace, materiálních požadavků. Důraz bude kladen na pedagogické zpracování průběhu, nepožaduje se (ale je možná) kalkulace finančních nákladů. Rozsah každé práce: min. 3-4 strany (PC, řádkování 1, písmo max. velikosti 12 arial nebo times new roman). Práce musí, v případě využití odborné literatury, obsahovat odkazy v textu na odbornou literaturu a v závěru Seznam použité literatury.
B. SLOVNÍK ODBORNÝCH POJMŮ Každý student dostane přidělený odborný termín, který podrobně rozpracuje, definuje, vymezí, analyzuje. Při zpracování je třeba podchytit různé pohledy nazírání na přidělený jev různými autory. Je třeba řádně citovat využité zdroje a ty uvést v seznamu literatury. Student svůj zpracovaný pojem poskytne spolužákům a každý si vytvoří vlastní, abecedně řazený slovník odborných pojmů z oblasti sociální patologie. Rozsah 1-2 strany.
C. PÍSEMNÁ ZKOUŠKA v rozsahu okruhů předmětu, která vyžaduje hlubší teoretické znalosti z vymezených oblastí.
Informace učitele
E-leraningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=756
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.