SP4MP_SPE3 Specializace: E Etopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Státní zkouška z etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vední obor srovnání se zahranicím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; Seznámí se s pojmy - systémová prevence v edukaním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukaním procesu; problematika kriminality mladistvých; probační a mediační služba, alternativní tresty, trest odnětí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen navrhnout strategie výuky, hodnocení v edukaním procesu; diagnostické metody v edukaním procesu a metody intervence ve výuce.
Osnova
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, pedmt etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciáln pedagogických disciplín, teorie a praxe etopedie 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti eské terminologie, souasné trendy 3. Teoretické koncepty v pístupech k rehabilitaci poruch emocí nebo chování 4. Jedinec s poruchami emocí a chování osobnost, charakteristické znaky, definice postižení, kauzální faktory, jedinec s problémovým chováním 5. Poruchy emocí a chování v souvislosti rovnoprávného pístupu ke vzdlávání, otázky vztahu k celoživotnímu vzdlávání; 6. Edukace jedinc s poruchami emocí a chování - otázky edukace, integrace a inkluse jedinc s poruchami chování v hlavním proudu vzdlávání 7. Edukace jedinc s poruchami emocí a chování otázky edukace v segregovaném prostedí 8. Edukace jedinc s poruchami emocí a chování mezinárodní srovnání 9. Systémová prevence v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování 10. Strategie výuky, hodnocení v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování, první pomoc ve výuce 11. Základy intervence v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování 12. Základy poradenství v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování 13. Základy resocializace v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování 14. Pedagog a rodie dtí s poruchami emocí a chování 15. Speciální pedagog identita, prevence syndromu vyhoení v edukaním procesu 16. Právní rámec pro výkon ústavní a ochranné výchovy, náhradní rodinná pée 17. Vedení pípadu 18. Problematika kriminality mladistvých 19. Probaní a medianí služba v pípadech mladistvého pachatele 20. Alternativní tresty
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
Výukové metody
Teoretická příprava a návštěva odborného zařízení.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Seminární práce a odborný překlad, diagnostika ve výuce, záznam pozorování, IVP, portfolium.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
ATKINSON, R: Psychologie, 2. Vyd. Praha, Portál,2003, ISBN 80-7178-640-3 BATEMAN, B., GOLLY, A.: Why Johnny doesnt behave, Verona, Wisconsin, Attainment Company, 2003. BENDL, S. Strašidlo nekázn. Praha: TH, 1998. ISBN 80-86065-13-8 BLÍŽKOVSKÝ, B.: Systémová pedagogika. 1. vyd., Ostrava: Amosium Servis, 1992. ERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁEK, V.: Sociální ochrana, 2.vyd., Praha, 1996, ISBN 80-85981-36-X ELLIOTT,J; PLACE, M: Dít v nesnázích, 1.vyd.,Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 HELUS, Z.: Dít v osobnostním pojetí, 1.vyd. Praha: Portál, 2004. 228 s.ISBN 80-7178-888-0 KOLÁ, M.: Bolest šikanování, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-513-X KOLÁ, M.: Skrytý svt šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-123-1 LAZAROVÁ, B. První pomoc pi ešení výchovných problém. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4 LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvoivost dtí ve škole. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-205-X MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MONATOVÁ, L.: Úsilí o ešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 MŠMT: NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDLÁVÁNÍ V ESKÉ REPUBLICE, Bílá kniha, 2. Verze, Praha: 2000. NMEC, J., KUSÝ, M. Aktivní sociální uení v podmínkách ústavní a ochranné výchovy. Praha: MŠMT R, 1998 MÜHLPACHR, P.: Sociální patologie, 1.vyd.Brno: MU, 2001, ISBN 80-210-2511-5 MŠMT R, 1998 ONDRÁEK, P.: Františku, pesta konen zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 PELIKÁN, J.: Pomáhat být. Praha, Karolinum, 2002, ISBN 80-246-0345-4 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch uení. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-135-5 PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7174-094-4 POTHE, P. Dít v ohrožení. Praha: G plus G, 1996. ISBN 80-901896-5-2 PRESL, J. Drogová závislost. Praha: Maxdorf, 1994. ISBN 80-85800-18-7 PRCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie praxe výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2 PRCHA, J.: Moderní pedagogika, 3. vyd. Praha: Portál s.r.o. 2001. ISBN 80-7178-579-2 SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9 STELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 ŠAFÁOVÁ, M. - VOLNÁ, J. eds. Škola pro všechny - cíle a motivace dtí ve škole. Praha: Nadace Open Society Fund, 2001. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdlávání Rom. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-528-9 TRAIN, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, 1.vyd., Praha: Portál s.r.o 1997., ISBN 80-7178-161-2 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítte školního vku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální pedagogika). Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r.o. 2003. ISBN 80-214-2359-5. VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Pístupy k poruchám emocí a chování v souasnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VOJTOVÁ, V. Chování žák jako edukaní problém, in: Stelec, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 VOJTOVÁ, V. : Problematika kázn na základní škole II, in: Speciální pedagogika .1/2004, ISSN 1211-2720 VOJTOVÁ, V.: Problematika kázn na základní škole I, in: Speciální pedagogika .4/2003, ISSN 1211-2720 VOJTOVÁ, V. : Edukace žák s poruchami chování, in: Vítková: Integrativní školní pedagogika, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-86633-07-1 VOJTOVÁ, V.: Poradenství v rámci školy, in: Vítková: Otázky speciáln pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-86633-08-X ZVOLSKÝ, P. a kol. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1997 VYHLÁŠKA . 334 ze dne 22. záí 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zaízeních ZÁKON . 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zaízeních a o preventivn výchovné péi ve školských zaízeních ZÁKON o rodin a související pedpisy sociáln-právní ochrany dtí, ÚZ, Ostrava, Sagit, íslo 666, 2001 ZÁKON . 218/2003 Sb. o odpovdnosti mládeže za protiprávní iny a o soudnictví ve vcech mládeže a o zmn nkterých zákon ze dne 25. ervna 2003 ZÁKON o Probaní a medianí služb a o zmn zákona . 2/1969 Sb., o zízení ministerstev a jiných ústedních orgán státní správy eské republiky, v platném znní ZÁKON o výkonu trestu odntí svobody a o zmn nkterých souvisejících zákon .169/1999 Sb. Úmluva o právech dítte Platná školská LEGISLATIVA vztahující se k edukaci jedinc s poruchami emocí a chování ve školách hlavního proudu, ve speciálních školách a školských zaízeních
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.