ZS1BP_KD Komunikační dovednosti

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_KD/01: Po 7:55–9:35 učebna 19, M. Pavlovská
ZS1BP_KD/02: Po 9:45–11:25 učebna 19, M. Pavlovská
ZS1BP_KD/03: St 7:55–9:35 učebna 19, M. Pavlovská
ZS1BP_KD/04: St 9:45–11:25 učebna 19, M. Pavlovská
ZS1BP_KD/05: Čt 7:55–9:35 učebna 19, B. Šmahelová
ZS1BP_KD/06: Čt 9:45–11:25 učebna 19, B. Šmahelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře Komunikační dovednosti je poskytnout jak teoretické vzdělání z oblasti osobnostní, sociální a morální výchovy, tak praktický trénink, tzn. osvojení si metod komunikačních dovedností a řešení problémových situací. Seminář komunikačních dovedností chápeme jako učení odpovědnému volení způsobů naslouchání, jednání, domlouvání, tolerance a řešení konfliktů. Po absolvování předmětu dokáže student definovat základní pojmy, dokáže využít v praxi základní pravidla komunikace, bude schopen posoudit možnosti využití komunikačních zásad při komunikaci se žákem, rodiči, vedením školy, připravit komunikační hru a zařadit ji do výuky, zhodnotit její přínos k rozvoji komunikačních dovedností žáka.
Osnova
  • 1. Naslouchání 2. Porozumění. 3. Vnímání. 4. Kreativita. 5. Komunikace. 6. Kooperace. 7. Mezilidské vztahy. 8. Řešení problémů. 9. Jednání v simulovaných situacích. 10. Jednání v rolích. 11. Hodnoty a postoje. 12. Praktická etika.
Literatura
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
  • ŠAFÁŘOVÁ, Michaela. Komunikace ve škole. In Komunikace a řešení problémových situací ve škole. 1. vyd. Brno: MSD Brno, 2004, s. 5-18. ISBN 80-86633-24-1. info
  • Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000, 95 s. ISBN 80-86106-08-X. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
Výukové metody
cvičení, zápočet, praktický nácvik jednání, diskuse, samostatná práce s odbornou literaturou, hra v roli, simulace situací
Metody hodnocení
praktický výstup, zápis přímého pozorování ve škole, domácí písemná práce na zadané téma
Informace učitele
Literatura: VALENTA, J. učit se BÝT.Praha : Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X CANFIELD, J.; SISSONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1, 2. Praha : Portál, 1994. KŘIVOHLAvÝ, J. Jak si navzájem lépe rozumíme. Praha : Svoboda, 1988. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. Mertin, V.; ŠIMANOVSKý, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 1996.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.