Bi1BK_ARC1 Aranžování a úprava školních prostor 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
bloky. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Kurz pro začátečníky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
(1) získat a zpracovat základní materiál pro aranžování (podzim, zima);
(2) průběžně zpracovávat jednotlivá témata;
(3) odevzdat závěrečnou práci odsouhlasenou vedoucím;
(4) student bude připraven k úspěšné práci s žáky na téma Vánoce;
(5) interpretovat aranžování jako alternativní formu výuky ve studijních programech, připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě.
Předmět je obecně koncipován jako kurz motivující studenta k vytvoření závěrečné práce s žáky, splňující veškeré požadavky na ni kladené.
Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Alternativní formy výuky a přípravy učitelů korespondují s trendy vzdělávání pro 21. stol. v EU.
Osnova
  • 1, Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky.
  • 2. „Kejbaly“ - Středisko výchovy a vzdělávání pro UŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití aranžování pro aktivizující a alternativní vyučování a učení.
  • 3."Výstava Barevný podzim" - význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka.
  • 4. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby :
  • - Aranžování pro zdraví - využití zeleniny a ovoce ze školní zahrady
  • - Kompozice, barva, textura - využití sušených rostlin ze školní zahrady
  • - Výstava „Barevný podzim“, práce s žáky na výstavě
  • - "Advent a vánoční vazba“ – využití ve výuce a pro zdraví
  • - "Inspirace u odborníků"
  • 5. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole.
Literatura
    doporučená literatura
  • JEDLIČKOVÁ, Helena a Kateřina ŠEVČÍKOVÁ. Projekt BIOLOGIE PRO ŽIVOT A ZDRAVÍ. Aranžování, alternativní metoda ve vzdělávání pro zdraví. In 5th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21. 2009. ISBN 978-80-7392-098-2. info
    neurčeno
  • DYTRTOVÁ, Radmila. Aranžování a dekorace z rostlin. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 81 s. ISBN 8024706970. info
  • HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
  • HAVLÍČKOVÁ, Kamila. Využití aranžování a vazby ve výuce na 1. st. ZŠ. Edited by Helena Jedličková. 1999, 117 s. info
Výukové metody
Přednášky,diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti, domácí úkoly
Metody hodnocení
Zápočet za aktivní práci na cvičeních v průběhu kurzu.
Navazující předměty
Informace učitele
Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou v IS předmětu MU Brno, ČR. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student hradit. Většina kompozic se stává majetkem autora.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství povinný, pro ostatní studenty volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011.