OP3BP_DOPP Obecná pedagogika - přednáška

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. PhDr. Mojmír Stojan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
Út 9:45–11:25 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět oboru pedagogika, institucionální a informační bázi pedagogiky, metodologickým a teoretickým východiskům pro další pedagogické disciplíny, pojetí a obsahu základních pedagogických kategorií, vědeckovýzkumné metodologii pedagogiky
Osnova
  • Funkce pedagogické propedeutiky Informační a institucionální báze pedagogiky Pojetí výchovy Pojetí pedagogiky Konstituování edukační soustavy, atributy edukačních soustav Výchovné cíle Sociální role a výchovné složky osobnosti Osobnost pedagoga Objekt výchovného působení Výchovné prostředky Druhy, metody a techniky pedagogického výzkumu Význam pedagogického výzkumu
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha: VŠCHT, 2005, 290 s. ISBN 8070805730. info
  • DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky : pro učitele a vychovatele. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, 144 s. ISBN 8072901591. info
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. 2. upr. a dopl. vyd. Brno: Print-Typia, 2001, 175 s. ISBN 80-86384-00-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • STOJAN, Mojmír. Základní pedagogické kategorie. Dotisk 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 61 s. učební text. ISBN 80-210-1964-6. info
  • STOJAN, Mojmír a Vladimír JŮVA. Základy pedagogiky pro doplňkové pedagogické studium. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 183 s. URL info
Výukové metody
1. Přednáška 2. Interaktivní osnova 3. Aplikace studijní osnovy ke každému tématu (pro domácí studijní přípravu) 4. Seminární práce k aktuálním tématům 5. Individuální konzultace prostřednictvím e-mailu.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Okruhy ke zkoušce: Funkce pedagogické propedeutiky. Základní orientace ve spektru věd o výchově. Informační a institucionální báze pedagogiky. Charakteristika základní soudobé pedagogické literatury, elektronická média. Klíčová pedagogická pracoviště v ČR. Pojetí výchovy. Výchova a socializace, hodnotová orientace výchovy. Pojetí pedagogiky. Struktura pedagogiky. Soustava pedagogických disciplín, jejich předmět a význam. Druhy a význam pedagogického výzkumu. Fáze, metody a techniky výzkumu. Výchovné cíle, jejich charakteristika a harmonizace. Příprava jedince pro sociální role. Složky výchovy. Pojetí výchovy a vzdělávání, moderní koncepce edukace. Pedagog. Osobnost pedagoga, jeho vzdělání a kompetence. Objekt výchovy. Osobnost dítěte, žáka, studenta, klienta. Výchovné prostředky. Materiální a nemateriální prostředky, jejich charakteristika. Význam práce, hry, umění, sportu a masmédií v edukaci. Organizační formy edukačního procesu. Školní a mimoškolní výchova, zájmová činnost.
Informace učitele
Literatura Základní: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky.Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. STOJAN, M. Přehled obecných pedagogických kategorií. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. ISBN 80-7204-228-9. SPOUSTA, V. aj. Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2387-2. SKALKOVÁ, J. aj. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN,1983. Doporučená: PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozš. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. Literature Basic: PRŮCHA, J. Modern Pedagogy. The science of educational processes. Prague: Portal, 1997. ISBN 80-7178-170-3. PRŮCHA, J. Summary education. The study of the field. Prague: Portal, 2000. ISBN 80-7178-399-4. STOJAN, M. Overview of the general educational categories. Brno: Academic Publisher CERM, 2000. ISBN 80-7204-228-9. LOT, etc. V. Author of professional and scientific work. Brno: Masaryk University, 2001. ISBN 80-210-2387-2. Skalková, J., etc. Introduction to the methodology and techniques for Educational Research. Prague: SPN, 1983. Recommended: PRŮCHA, J., Walter, E.; Mares, J. Pedagogical dictionary. 3rd Ext. Praha: Donations, 2001. ISBN 80-7178-579-2. GAVORA, P. Introduction to Educational Research. Brno: paid, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2013, podzim 2014.