SC4BK_MDV Metodika dramatické výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/2. 20 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
( SC4BK_EVTD Úvod do estetiky-tvůrčí dílny , SC4BK_PAVC Pohybové aktivity ve VČ , SC4BK_UPVC Úvod k pohybové aktivitě ve VČ && NOW( SC4BK_ZDV Základy dramatické výchovy )&&NOW( SC4BK_PZCP Přír. aktivity - pokusnictví )&&!NOWANY( SC4BK_FOSE Filozofie environmentalistiky , SC4BK_EKSP Ekoedukace v soc. pedagogice , SC4BK_MVSP Multiedukace v soc. pedagogice , SC4BK_MSPR Management sociální prevence , SC4BK_TOPV Techniky rozvoje osobnosti , SC4BK_ETO Etopedie a výchovné problémy ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Pedagogika volného času
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je během her a cvičení získat praktické dovednosti ve využívání metod tvořivé dramatiky v sociálně-pedagogické praxi studentů. Bude kladen důraz na aktivitu a rozvíjení sociability, vnímavosti, imaginace a tvořivosti, hravosti, na rozvoj výrazové proměnlivosti a schopnosti přirozeně a pravdivě jednat v simulovaných situacích. Po absolvování předmětu bude student umět: Aplikovat metody a techniky dramatické výchovy v praxi. Modifikovat absolvovanou dramatickou lekci pro vlastní praxi. Načrtnout strukturu vlastní dramatické lekce.
Osnova
  • 1. Hry a cvičení na rozehřátí, soustředění a uvolnění. 2. Hry na rozvoj smyslového vnímání. 3. Pohybové hry a hry s prvky pantomimy. 4. Kontaktové hry. 5. Hry na rozvíjení mimojazykové komunikace a skupinového cítění. 6. Hry rozvíjející plynulost řeči a slovní komunikaci. 7. Dramatické improvizace.
Literatura
  • ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 269 s. ISBN 80-901954-1-5. info
Výukové metody
cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace
Metody hodnocení
Zápočet. 80% účast v hodině. Realizace samostatně připravené dramatické lekce. Studium odborné literatury.
Informace učitele
Doporučená literatura: Časopis Tvořivá dramatika, vydává ARTAMA ve spolupráci s STD, Praha.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.