PdF:VY3DC_PEDD Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
VY3DC_PEDD Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/0/6. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Předpoklady
- Absolvování kognitivní, vývojové psychologie a sociální psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Vychovatelství (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Velký důraz bude kladen na analýzu dětské kresby. Na konci kurzu bude student schopen detekovat kresby dětí, u nichž je důvodné podezření na psychické a fyzické týrání nebo sexuální zneužívání. Dále bude student schopen používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům.
- Osnova
- Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky
- Hlavní kategorie proměnných v diagnostice
- Zásady práce s diagnostickými metodami
- Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie
- Základní vlastnosti testů
- Klasifikace diagnostických metod
- 1) Klinické metody:
- a) Pozorování
- b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza)
- c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice
- 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy.
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
- Čáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002, 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. info
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
- Výukové metody
- přednáškový blok
- Metody hodnocení
- Odevzdat analýzu minimálně tří dětských kreseb (včetně kreseb) - 2 kresby postavy a 1 kresbu rodiny do 20. 12. 2008. Písemná znalostní zkouška - 75% správně.
- Informace učitele
- Ditrich,P.: Pedagogickopsychologická diagnostika.HaH, Jinočany 1993 Hrabal,V.: Diagnostika. Karolinum,Praha 2002, ISBN 80-246-0319-5 Svoboda, M.:Krejčířová D.;Vágnerová M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999 Koluchová,J.;Morávek,S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. UP, Olomouc 1990 Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů.Portál,Praha 1998 Mareš,J.: Psychodiagnostika podporovaná počítačem.ÚIV,Praha 1992 Davido, Roseline: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha, 2001. Uždil, Jaromír: Čáry, klikyháky, paňáci a auta.SPN, Praha, 1975. Peterson, L. W., Hardin, M. E.: Děti v tísni. Triton, Praha, 2002.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/VY3DC_PEDD