Ze2RC_PPX3 Pedagogická praxe - zeměpis 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
10 dní. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe by měla ukázat, jak umí studenti – budoucí učitelé zeměpisu aplikovat dosavadní teoretické poznatky (odborné, didaktické, pedagogicko-psychologické atd.) do praxe – do vyučování zeměpisu v 6. – 9. ročníku základní školy nebo v nižších ročnících víceletých gymnázií. Seznámení se s chodem školy.
Osnova
  • Vedení pedagogického deníku, který bude obsahovat: 1. Jméno studenta 2. Název školy a její adresu. 3. Všeobecnou charakteristiku školy – počet tříd a žáků, počet učitelů. 4. Případné zaměření školy – např. sportovní, jazykové atd. 5. Zjištění zda má škola zpracovaný Školní vzdělávací program. 6. Zjištění, podle kterých učebnic a atlasů se ve škole učí. 7. Zjištění vybavení zeměpisného kabinetu – jaké pomůcky mají učitelé k výuce zeměpisu. 8. Nejméně tři hospitace v hodinách zeměpisu – vedení zadaných hospitačních záznamů. 9. Přípravy na výuku 5 odučených hodin dle studijních materiálů. 10. Reflexe žáků jedné odučené hodiny – dle formuláře. 11. Sebereflexe ostatních odučených hodin. 12. Záznam náslechu průběhu vyučovací hodiny. 13. Záznam náslechu použitých metod a forem výuky.
Literatura
    doporučená literatura
  • VÁVRA, Jaroslav. Didaktika geografie 1 : od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006, 92 s. ISBN 8073720833. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
  • ŠUPKA, Jan, Eduard HOFMANN a Alois MATOUŠEK. Didaktika geografie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 59 s. ISBN 802101010X. info
  • ŠUPKA, Jan a Eduard HOFMANN. Didaktika geografie. Edited by Jaromír Rux. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 104 s. ISBN 8021005726. info
Výukové metody
Konzultace, samostatná práce, skupinová práce, prezentace.
Metody hodnocení
Diskuse nad pedagogickým deníkem.
Informace učitele
Podrobnosti a literatura aktualizovány ve studijních materiálech.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.