AJ2BK_USAJ Úvod do studia anglického jazyka pro učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
12 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ2BK_USAJ/OS01: Pá 16. 9. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 30. 9. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 21. 10. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 11. 11. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 25. 11. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 9. 12. 11:00–11:40 učebna 57, M. Adam
AJ2BK_USAJ/OS02: Pá 23. 9. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 7. 10. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 4. 11. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 18. 11. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 2. 12. 11:00–11:40 učebna 57, Pá 16. 12. 11:00–11:40 učebna 57, M. Adam
Předpoklady
Basic linguistic knowledge from the secondary school
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The scope of linguistics, the history of linguistics, varieties of English, psycholinguistics, sociolinguistics and ethnolinguistics affecting language teaching strategies. Having completed the course, the studnets should have a general insight into the main areas of general linguistics.
Osnova
  • 1 Linguistics, the scope of linguistics 2 Phonetics, phonology and morphology 3 Syntax and semantics 4 Pragmatics, discourse analysis 5 Language types, Indo-European languages, language change 6 Some modern schools and movements and educational psychology 7 Modern writing systems, writing in the classroom 8 Psycholinguistics, language learning stzrategies 9 Sociolinguistics, heterogeneous classes, different nationalities in one classroom. 10 Ethnolinguistics, learners and their individuality 11 Varieties of English, what a language student should learn 12 Styles, slang, artificial languages, computer processing of language
Literatura
    povinná literatura
  • HLADKÝ, Josef a Jan CHOVANEC. Úvod do studia anglického jazyka. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 83 s. ISBN 80-210-2120-9. info
    neurčeno
  • Cambridge approaches to linguistics. Edited by Jean Aitchison. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. info
  • YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
  • FROMKIN, Victoria a Robert RODMAN. An introduction to language. 4th ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1988, xiv, 474 s. ISBN 0-03-006532-1. info
  • Interactive language teaching. Edited by Wilga M. Rivers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, xvii, 228. ISBN 0-521-31108-X. info
  • KATZNER, Kenneth. The languages of the world. London: Routledge, 1986, x, 376. ISBN 0415046041. info
Výukové metody
Theoretical input presented by the teacher, followed by a discussion and practical iluustrations or examples. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Metody hodnocení
Credit test at the end (structured tasks - gap filling, multiple choice, open questions, matching). Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.