MSBP_VKZ Základy výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Gajdošová (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Rozvrh
Po 11:35–12:20 budova E - učebna 26
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je podat studentům ucelené informace o problemtice podpory zdraví, které je pojímáno dle definice WHO jako stav fyzické, psychické a sociální pohody. Studenti se seznámí s problematikou podpory zdraví ve třech oblastech : 1) biomedicínské, 2) psychosociální a 3) didaktické.
Osnova
  • 1) zdraví - pojetí a definice 2) dokumenty: Zdraví 21, RVP ZV (Výchova ke zdraví) 3) problematika biomedicínská (výživa, pohyb, kouření, reprodukční zdraví,první pomoc...) 4) problematika psychosociální (zátěžové a krizové situace, nejčastější psychické poruchy, návykové chování a závislost, poruchy příjmu potravy...) 5) didaktická oblast - Programy podpory zdraví realizované na ZŠ
Literatura
  • ŘEHULKA, Evžen. Přehled anotací 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví. Miroslav Janda, Petr Kachlík, Věra Kernová, Vladislav Navrátil. In 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže. 2008. ISBN 978-80-7392-044-9. info
  • HORKÁ, Hana. Škola a zdraví 21. 2008. info
  • HORKÁ, Hana. Vnímání zdraví v kontextu problematiky životního prostředí mezi studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. In 4. mezinárodní konference Škola a zdraví 21. 2008. ISBN 978-80-7392-044-9. info
  • KACHLÍK, Petr a Vladislav MUŽÍK. Program Zdraví 21 a výchova ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 34 s. ISBN 978-80-210-4369-5. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ, Marek TRÁVNÍČEK a Jaroslav VRBAS. Výzkumný záměr Škola a Zdraví 21: dílčí projekt tělesné výchovy. In Sport a kvalita života. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2005, s. 108-108, 11 s. ISBN 80-210-3863-2. info
  • HOLČÍK, Jan. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004, 160 s. ISBN 80-85047-33-0. info
  • ŠILEROVÁ, Lenka. Sexuální výchova : jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě : rodinná pravidla a hodnoty; situace, které mohou rodiče uvést do rozpaků; vývoj zájmu o sexualitu; užitečné kontakty a informace. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 103 s. ISBN 8024702916. info
  • SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, Jana. Z deníku bulimičky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 127 s. ISBN 80-7178-795-7. info
  • Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
  • HOLČÍK, Jan. Program Světové zdravotnické organizace "Zdraví 21" jako výzva ke společné cestě ke zdraví, sdílené odpovědnosti a tvůrčímu partnerství. Zdravotnictví v České republice. Praha: Asociace pro rozvoj sociálního lékařství, 2001, roč. 4, 1-2, s. 2-4. ISSN 1213-6050. info
  • DONÁT, Josef a Nora DONÁTOVÁ. Důvěrně a otevřeně o sexualitě : sexuální výchova pro základní školu a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna, 1996, 95 s. : il. ISBN 80-7168-371-X. info
  • JOYEUX, Henri. City, sexualita, AIDS : sexuální výchova od 13 do 15 let. Translated by J. Švancarová. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 73 s. ISBN 80-7178-004-9. info
  • JOYEUX, Henri. Jsme zamilovaní :sexuální výchova od 15 do 20 let. Translated by Jana Švancarová. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 91 s. ISBN 80-7178-005-7. info
  • SIELERT, Uwe. Sexuální výchova :kniha netradičních metod výuky. Translated by Jan Brázdil - Nataša Brázdilová. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 279 s. ISBN 80-85573-36-9. info
  • Sexuální výchova v rodině. Edited by Oldřich Pšenička. 1. vyd. Pardubice: Hnutí Rodina, 1994, 310 s. ISBN 80-901524-1-4. info
Výukové metody
teoretická příprava, přednášky doplněné ilustrativními videozáznamy a odbornými videoprogramy, samostudium
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.