PR_Mod2a Legislativní rámec pro práci školního metodika prevence 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
PaeDr. Jan Mikáč (přednášející)
Mgr. Michaela Veselá (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Kontaktní osoba: PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět vysvětlit zákony a vyhlášky, tvořící právní rámec výkonu činnosti metodika prevence. Budou umět objasnit jednotlivé specifické případy a interpretovat jejich vztah k právní normě na základě analýzy konkrétního projevu chování žáka. Budou umět kvalifikovaně navrhovat konkrétní opatření a analyzovat jeho dopady.
Osnova
  • Zákon č. 94/1933 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách
  • Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže)
Literatura
  • Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané (Čj.: 25 884/2003-24)
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízeních (Čj.: 28 275/2000 -22)
  • Sbírka zákonů ČR http://www.sbcr.cz/
  • •Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012 http://www.msmt.cz/_DOMEK/default.asp?CAI=2945
  • Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních (Čj.: 29 159/2001-26)
  • Strategie prevence kriminality na léta 2008 - 2011 http://www.mvcr.cz/prevence/system/vlada/2004/index.html
  • Metodický pokyn MŠMT ČR k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance (Čj.: 14 423/99-22)
  • Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (Čj.: 10 194/2002-14)
  • Národní strategie protidrogové politiky na období 2005 až 2009 http://wtd.vlada.cz/urad/urad_postaveni.htm
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a TV k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže ( č.: 20 006/2007-51 ze dne 16.10.07) zdroj: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/vestniky/MSMT11_07.pdf
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, řešení modelových situací, domácí příprava, četba
Metody hodnocení
písemný test (70% úspěšnost), aktivní účast ve výuce (75%)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.