PdF:SV4BP_KPAS Soc.a ped.antropologie (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_KPAS Sociální a pedagogická antropologie (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_KPAS/01: každé sudé úterý 17:05–18:45 učebna 38, P. Soják, R. Šíp
SV4BP_KPAS/02: každé liché úterý 17:05–18:45 učebna 38, P. Soják, R. Šíp - Předpoklady
- Aktivní účast na seminářích. Příprava posteru na vybrané téma (viz níže - informace učitele.) a jeho presentace + skupinová diskuse k presentovanému tématu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu student: Propojí získané základními pojmy s přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů antropologie v systému společenských a přírodních věd, antropologie obecná a biologická, kulturní, sociální, pedagogická.
- Osnova
- Témata pro samostatná vystoupení výroba a presentace posteru: 1. Dědičnost, výzkum lidského geonomu, etické problémy genetického výzkumu 2. Inteligence a emocionalita v lidském životě, jednota ducha i těla 3. Manželství, rodina a stát, výchovné praktiky v různých kulturách 4. Náboženství v lidské společnosti, význam pro výchovu a duchovní život, svátky a rituály 5. Člověk a globalizace, globální problémy lidstva. 6. Etapy evoluce člověka, proces hominizace a sapientace 7. Fyziologické a neuropsychologické aspekty biologie člověka 8. Člověk a jeho životní styl 9. Zdraví a nemoc, normalita, rovnováha vnitřního prostředí organismu. 10. Základní etapy socializace člověka 11. Sociální učení a výchova, člověk jako kulturní a sociální bytost 12. Struktura společnosti a její prvky, vliv společnosti na socializaci jedince 13. Životní prostředí a jeho vliv na lidskou bytost, kulturní ekologie 14. Kultura a osobnost 15. Kultura a multikulturní společnost 16. Mobilita a globalizace 17. Etnografické aspekty současné společnosti 18. Gender a sociální role, tolerance, kooperace, komunikace, integrace a inkluze z pohledu sociální pedagogiky. 19. Člověk v moderní učící se společnosti vztah antropologie a pedagogiky, pedagogická antropologie 20. Význam antropologie pro sociální pedagogiku a sociální práci
- Literatura
- Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
- Genom :životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách. Edited by Matt Ridley - Ivo Müller. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 285 s. ISBN 80-7178-507-5. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
- Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
- Sociální a kulturní antropologie [2000, SLON]. Edited by Alena Vodáková - Olga Vodáková - Václav Soukup. Vyd. 2., rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 175 s. ISBN 80-85850-29-X. info
- HAJN, Václav. Antropologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998, 179 s. ISBN 8070679018. info
- Úvod do kulturní a sociální antropologie. Edited by Robert Francis Murphy - Hana Červinková. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 267 s. ISBN 80-85850-53-2. info
- LOEWENSTEIN, Bedřich W. My a ti druzí :dějiny, psychologie, antropologie. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 1997, 354 s. ISBN 80-85765-64-0. info
- HAJN, Václav. Antropologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1996, 160 s. ISBN 8070676019. info
- Spor o Darwina. Edited by Phillip E. Johnson - Alena Koželuhová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1996, 211 s. ISBN 80-85495-57-0. info
- BENEŠ, Jan. Člověk. In Člověk. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0460-0. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
- Výukové metody
- skupinová diskuse, presentace projektů, samostudium
- Metody hodnocení
- Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1.Presentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse, hry) na vybrané téma semestrální úkol.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SV4BP_KPAS