Bi2MP_BVRL Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_BVRL/01: každou sudou středu 10:15–11:55 učebna 2, Z. Lososová
Bi2MP_BVRL/02: každou lichou středu 10:15–11:55 učebna 2, Z. Lososová
Předpoklady
Bi2BP_ZBVP Základy bot. vyšších rost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit charakteristiku, rozšíření, ekologii a evoluci cévnatých rostlin; charakterizovat vybrané skupiny cévnatých rostlin, vyskytující se v České republice; porozumět původu, vzniku a vývoji cévnatých rostlin; identifikovat a determinovat vybrané zástupce kvetoucích rostlin; interpretovat základní evoluční procesy (speciace, adaptace, konvergence, divergence, biogeografie).
Osnova
  • Krytosemenné rostliny: charakteristika oddělení, základní systematické členění: skupina ANITA, Magnoliová větev krytosemenných rostlin. 9. Jednoděložné rostliny: Alismidae, Liliidae, Commelinidae. 10. Pravé dvouděložné rostliny: bazální trikolpátní rostliny (řády Ranunculales a Proteales). 11. Caryophyllidová větev dvouděložných rostlin. 12. Rosidová větev. 13. Asteridová větev. 14. Vývoj rostlin v geohistorickém přehledu, fytogeografické členění Země - květenné říše a oblasti.
Literatura
  • MÁRTONFI, Pavol. Systematika cievnatých rastlín. 2. vyd. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2006, 220 s. ISBN 8070976284. info
  • SMEJKAL, Miroslav. Systém a evoluce vyšších rostlin. In Fylogeneze, systém a biologie organismů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, s. 205-349. ISBN 80-04-22815-1. info
  • HENDRYCH, Radovan. Systém a evoluce vyšších rostlin : učební přehled. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 499 s. URL info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
Informace učitele
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.