PdF:MSBP_SoP Soc. a ped. psych.- přednáška - Informace o předmětu
MSBP_SoP Sociální a pedagogická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 10:15–11:00 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. Na konci kurzu bude student schopen: - popsat a vysvětlit základní pojmy - charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí působící na dítě v předškolním věku - aplikovat poznatky pedagogické psychologie v praxi učitele MŠ
- Osnova
- 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ.
- 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí.
- 3. Socializace a sociální učení.
- 4. Percepční dovednosti učitele MŠ.
- 5. Komunikace.
- 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.
- 7. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení.
- 8. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly.
- 9. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí.
- 10. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele.
- 11. Osobnost učitele.
- 12. Pedagogicko psychologická diagnostika dítěte předškolního věku, školní zralost.
- Literatura
- povinná literatura
- Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 9788073676278. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
- Výukové metody
- Přednášky, četba
- Metody hodnocení
- zkouška písemná, 70% úspěšnost
- Informace učitele
- OKRUHY KE ZKOUŠCE ZE SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE MŠ 2012
1) Socializace, etapy, produkty, sociální role, postoje. Socializace dítěte v MŠ.
2) Sociální učení - sociální posilování, imitace, identifikace.
3) Adaptace, adjustace, maladaptace, maladjustace. Adaptace dítěte v MŠ.
4) Sociální percepce, chyby v percepci, percepční dovednosti učitele.
5) Interakce, formy součinnosti, formy mezilidských vztahů.
6) Komunikace, typy komunikace, komunikace v MŠ.
7) Psychologie skupinového života, klasifikace skupin, skupinové role,pozice, normy, malé skupiny, dyády.
8) Rodina jako sociální skupina, výchova v rodině, styly rodičovské výchovy, role matky, otce, sourozenců.
9) Psychologie učení, učení a paměť, druhy učení, zákony učení, teorie učení.
10) Psychologie inteligence, vymezení, druhy, IQ, rozložení inteligence v populaci.
11) Psychologie tvořivosti, fáze tvořivého procesu.
12) Psychologie výchovy, podstata, cíle, pojetí výchovy, prostředky výchovy (odměny a tresty, kladení požadavků, přesvědčování, model).
13) Problémové dítě v MŠ, poruchy chování, ADD/ADHD, projevy, příčiny, přístup k dítěti.
14) Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitele, učitelský stres, burn-out, metody zvládání stresu, předcházení stresu.
15) Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte, efektivní trestání, druhy odměn a trestů. Trestání metodou přirozeného následku.
16) Metody poznávání osobnosti dítěte, pozorování, rozhovor, kresba ,hra.
17) Specifické poruchy učení, vymezení, druhy, projevy, příčiny, přístup.
18) Individuální přístup k dítěti, charakteristika osobnosti dítěte.
19) Aplikace poznatků sociální a pedagogické psychologie v práci učitele MŠ.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/MSBP_SoP