MSBP_SoP Sociální a pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 10:15–11:00 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. Na konci kurzu bude student schopen: - popsat a vysvětlit základní pojmy - charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí působící na dítě v předškolním věku - aplikovat poznatky pedagogické psychologie v praxi učitele MŠ
Osnova
  • 1. Specifika sociálně psychologického pohledu na dítě předškolního věku, povahu jeho aktivit a vztahů v kontextu výchovné činnosti učitele MŠ. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele MŠ.
  • 2. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ. Možnosti diagnostiky povahy a kvality interakcí.
  • 3. Socializace a sociální učení.
  • 4. Percepční dovednosti učitele MŠ.
  • 5. Komunikace.
  • 6. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.
  • 7. Psychologie učení. Dynamika procesu učení a psychologické zákony učení.
  • 8. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly.
  • 9. Pedagogicko psychologické aspekty adaptace dětí na podmínky výchovně vzdělávacích interakcí.
  • 10. Psychologické podmínky a determinanty úspěšnosti dětí v kontextu výchovných aktivit učitele.
  • 11. Osobnost učitele.
  • 12. Pedagogicko psychologická diagnostika dítěte předškolního věku, školní zralost.
Literatura
    povinná literatura
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 9788073676278. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
Výukové metody
Přednášky, četba
Metody hodnocení
zkouška písemná, 70% úspěšnost
Informace učitele
OKRUHY KE ZKOUŠCE ZE SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE MŠ 2012 1) Socializace, etapy, produkty, sociální role, postoje. Socializace dítěte v MŠ.
2) Sociální učení - sociální posilování, imitace, identifikace.
3) Adaptace, adjustace, maladaptace, maladjustace. Adaptace dítěte v MŠ.
4) Sociální percepce, chyby v percepci, percepční dovednosti učitele.
5) Interakce, formy součinnosti, formy mezilidských vztahů.
6) Komunikace, typy komunikace, komunikace v MŠ.
7) Psychologie skupinového života, klasifikace skupin, skupinové role,pozice, normy, malé skupiny, dyády.
8) Rodina jako sociální skupina, výchova v rodině, styly rodičovské výchovy, role matky, otce, sourozenců.
9) Psychologie učení, učení a paměť, druhy učení, zákony učení, teorie učení.
10) Psychologie inteligence, vymezení, druhy, IQ, rozložení inteligence v populaci.
11) Psychologie tvořivosti, fáze tvořivého procesu.
12) Psychologie výchovy, podstata, cíle, pojetí výchovy, prostředky výchovy (odměny a tresty, kladení požadavků, přesvědčování, model).
13) Problémové dítě v MŠ, poruchy chování, ADD/ADHD, projevy, příčiny, přístup k dítěti.
14) Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitele, učitelský stres, burn-out, metody zvládání stresu, předcházení stresu.
15) Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte, efektivní trestání, druhy odměn a trestů. Trestání metodou přirozeného následku.
16) Metody poznávání osobnosti dítěte, pozorování, rozhovor, kresba ,hra.
17) Specifické poruchy učení, vymezení, druhy, projevy, příčiny, přístup.
18) Individuální přístup k dítěti, charakteristika osobnosti dítěte.
19) Aplikace poznatků sociální a pedagogické psychologie v práci učitele MŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.