PDR_PKSS Kurikulární studia

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli kurikulu, a kladli si otázky, které mohou vést k jeho dalšímu zkoumání a inovaci v návaznosti na širší kurikulární kontext své disertační práce (s využitím již získaných zkušeností z jejího zpracovávání).
Osnova
  • Historický vývoj kurikula, teorie kurikula, kurikulární dokumenty, formy kurikula, determinanty kurikula, výzkum kurikula, inovace kurikula, ontodidaktická transformace, psychodidaktická transformace, skryté kurikulum.
Literatura
    povinná literatura
  • Apple, M. F. Ideology and Curriculum. New York: RoutledgeFalmer, 2004.
  • Connelly, F. M. The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Thousand Oaks: Sage, 2008.
  • Dostál, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975.
  • Ellis, A. Exemplars of Curriculum Theory. Larchmont: Eye On Education, 2003.
  • Flinders, D. J., Thornton, S. J. The Curriculum Studies Reader. New York: RoutledgeFalmer, 2004.
  • Jackson, P. W. Handbook of Research on Curriculum. New York: Macmillan, 1992.
  • Knecht, P., Janík, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008.
  • Malewski, E. Curriculum Studies Handbook: The Next Moment. New York: Routledge, 2010.
  • Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
  • Mcneil, J. D. Contemporary Curriculum: In Thought and Action. Hoboken: John Wiley & Sons, 2009.
  • Pařízek, V. K obsahu vzdělání a jeho soudobým proměnám. Praha: SPN, 1984.
  • Pinar, W. F. International Handbook of Curriculum Research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
  • Pinar, W. F., Reynolds, W. M. et al. Understanding Curriculum. New York: Peter Lang : 2006.
  • Posner, G. Analyzing the Curriculum. New York: McGraw-Hill: 2003.
  • Robinsohn, S. B. Bildungsreform als Revision des Curriculums. Berlin: Luchterhard, 1967.
  • Schiro, M. S. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. Thousand Oaks: Sage, 2008.
  • Walterová, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční teoretické či empirické studie tematicky spadající do oblasti kurikulárních studií s návazností na disertační práci studenta (např. z časopisu Journal of Curriculum Studies, Curriculum Inquiry apod.).
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt kurikulárního výzkumu (jako základ disertační práce).
Informace učitele
Studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Journal of Curriculum Studies, Curriculum Inquiry, Curriculum Journal, Journal of Curriculum and Instruction, Journal of Curriculum and Pedagogy, Journal of Curriculum Theorizing aj.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.