PdF:PdDR_ASVV Alternativní směry ve výchově - Informace o předmětu
PdDR_ASVV Alternativní směry ve výchově vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby se studenti hlouběji orientovali ve vybraných alternativních výchovných i vzdělávacích směrech, a to v širším kontextu současného rozvoje pedagogických věd. - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
- Osnova
- Humanismus, demokracie, pluralismus v pedagogice. Pokusy o klasifikaci alternativních edukačních možností. Historické prameny alternativního myšlení a alternativních pedagogických systémů a reformní pedagogika. Vybrané rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů. Od alternativních systémů reformní pedagogiky k alternativním školám 60. a 70. let 20. století. Současné možnosti alternativních výchovných a vzdělávacích postupů.
- Literatura
- Literatura bude poskytnuta na konzultacích.
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou konzultací se samostatným studiem odborných zdrojů
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška - student si u zkoušky vylosuje jedno z témat, k úspěšnému splnění předmětu je nutné zodpovědět zvolené téma správně a reagovat na případné dotazy zkoušejícího - esej v rozsahu 6-10 strán, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu
- Informace učitele
- PRŮCHA, J. Alternativní školy v západní Evropě. Praha: ÚIV, 1991. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál,1996. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2000. RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Vlastním nákladem, 1994. RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/PdDR_ASVV