PdF:SV4BP_SP2a Specializace 2 - etopedie - Informace o předmětu
SV4BP_SP2a Specializace 2a - etopedie
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Jana Presová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_SP2a/01: Čt 12:05–15:35 učebna 19a, T. Čech, K. Červenka, J. Presová
- Předpoklady
- Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Speciální pedagogika v rámci oboru Sociální pedagogika a volný čas a splnění předmětu SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje v praktické rovině na teoretické základy studia etopedie a je zaměřen na:
- přípravu sociálních pedagogů k podpoře a vedení jedinců s PECH v oblasti primární, sekundární a terciární prevence;
- poradenskou práci sociálního pedagoga, strategii řízení poradenského rozhovoru;
- ovlivňování chování jedinců s PECH;
- systémovou podporu jedinců s PECH – spolupráci sociálního a školského resortu při podpoře jedinců s PECH;
- vybrané poruchy emocí a chování.
Součástí výuky jsou návštěvy ve vybraných zařízeních pro děti s PECH (DDÚ, DÚ pro mládež, ZŠ praktická, DD se školou, VÚM popř. další).
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice přístupu k jedincům s poruchami chování;
- zpracovat odbornou kasuistiku dítěte s poruchami chování intervenční program;
- vytvořit intervenční program reedukace a resocializace jedince s poruchami chování. - Osnova
- Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
- 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín.
- 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy.
- 3. Přístupy k jedincům s PECH.
- 4. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování.
- 5. Společensko-kulturní, politický, ekonomický kontext edukace jedinců s PECH.
- 6. Odlišnost jako rizikový faktor problémového chování (sociální kontext).
- 7. Podmínky školního prostředí pro edukaci jedince s PECH.
- 8. Rodina jako rizikový faktor problémového chování.
- 9. Osobnost dítěte jako rizikový faktor problémového chování.
- 10. Charakteristika žáka s problémy v chování, s poruchami chování.
- 11. Poruchy chování spojené s konfliktem – vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky).
- 12. Záškoláctví, Lež, Krádež.
- 13. Vývojové poruchy chování – ADD, ADHD.
- 14. Poruchy chování spojené s agresivitou, šikana ve škole.
- 15. Poruchy chování spojené se závislostí.
- 16. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol.
- 17. Rehabilitace a resocializace při edukaci jedinců s PECH ve školním, penintenciárním zařízení. Role sociálního pedagoga v rehabilitaci, resocializaci.
- 18. Základy poradenství – vedení poradenského rozhovoru, komunikace se školou, úřady, rodinou.
- 19. Základy diagnostiky dětí s PECH ze strany sociálního pedagoga (ve vztahu k podmínkám edukace jedince s PECH).
- 20. Delikvence, kriminalita dětí a mladistvých, mediační a probační služba ve vztahu k trestné činnosti dětí a mladistvých s PECH 21. Role sociálního pedagoga v edukaci jedinců s PECH v primární, sekundární a terciární prevenci PECH.
- 22. Volný čas v životě dětí s PECH (z hlediska příčin, následků, edukačních přístupů).
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
- ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
- Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
- ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
- Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
- VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- doporučená literatura
- Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
- Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
- ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
- ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
- ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
- VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
- Výukové metody
- Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů, setkání s odborníky. Důležitým aspektem propojení s praxí je zpracování odborné kasuistiky problémového dítěte s poruchami chování.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář.
Požadavky pro ukončení předmětu:
Účast na seminářích, individuální příprava, seminární práce, realizace skupinového projektu, ústní zkouška. - Navazující předměty
- Informace učitele
- E-learningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1022
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SV4BP_SP2a