PdF:ZS1MK_PSSP Psychologie ve školní praxi - Informace o předmětu
ZS1MK_PSSP Psychologie ve školní praxi seminář
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0.3/0. 4hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 12. 10. 7:30–9:10 učebna 35, Pá 30. 11. 7:30–9:10 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- V semináři jsou diskutována témata prostřednictvím projektů, malých výzkumných sond v praxi. Studenti v závěrečné seminární práci potvrzují schopnost řešení běžných praktických problémů školské praxe na základě získaných teoretických znalostí. Na konci kurzu student bude schopen použít a interpretovat teoretické znalosti v praktickém šetření.
- Osnova
- 1. Psychologie výchovy a vyučování. 2. Vývoj psychologie v pedagogické praxi. 3. Teoretické koncepce a směry. 4. Metody psychologie. 5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování. 6. Učení a jeho druhy .Přeučení. Transfer a interference. 7. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky; kompetence). 8. Vyučování z hlediska psychologie. 9. Příčiny školní úspěšnosti a neúspěšnosti. 10. Zkoušení žáků. 11. Typy výchovy. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Závady (dificility) a poruchy chování ve škole. 18. Tvořivost. 19. Sebevýchova. 20. Psychohygiena, poradenství, psychoterapie.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- doporučená literatura
- Ebrary Education etc. - http://www.ped.muni.cz/wlib/
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Výukové metody
- seminář, skupinové diskuse, projekt, četba
- Metody hodnocení
- zápočet - aktivní účast ve výuce, seminární práce, zápočtový test
- Informace učitele
- Psychologie ve školní praxi - seminář ;
podzim 2012;
1. Vedení třídy – management třídy, profesní identita učitele, vztah založený na důvěře a respektu učitel-žák, partnerský vztah, ((FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, KOPŘIVA A KOL.Respektovat a být respektován. Praha, Portál. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.);
2. Vyučovací styl učitele - školní úspěch a neúspěch, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu. (KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha UK, Karolinum 1998).;
3. Učební styl žáka – model struktury učebního stylu, klasifikace, diagnostika, možnosti jeho ovlivňování, autoregulace učení. ((ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995).;
4. Dětské pojetí učiva – dětská pojetí, struktura dětských pojetí, diagnostika, pedagogický konstruktivismus, vnitřní poznatkové systémy žáka, edukační aplikace. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002);
5. Psychodidaktika – vymezení , využití při učení a vyučování, aplikace v pedagogické praxi. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011);
6. .Teorie učení z pohledu současného vzdělávání – teorie behaviorální, kognitivně psychologické, humanistické, vzdělávací koncepce transmisivní, interpretativní, autonomní. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.);
7. Konstruktivistická teorie v praxi – didaktický konstruktivismus, vytváření pojmů a představ, konstruktivní vyučování, využití v praxi. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002);
8. Strategie učení – kognitivní vývoj dětí, strategie učení, myšlení, rozvoj metakognice a tvořivosti, osvojování vědomostí, myšlenkové mapy (KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0.; KOHOUTEK, R. Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace. 2008. č.3 s. 3-232. ISSN 12111-4669, MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011);
9. Učitelovo pojetí výuky – vymezení pojmu, vývoj, diagnostika.( ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011);
10. Hra v rámci vyučování – povaha hry, typy hry, hra a učení, strukturování hry mladších dětí, využití ve vyýce. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995);
11. Utváření pojmů a kognitivní vývoj - myšlení a vzdělávání, kpgnitivní vývoj a škola, zpracování informace, osvojování znalostí. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995);
12. Utváření sebepojetí dítěte a vliv školy – vymezení sebepojetí, teorie „já“, význam učení pro sebepojetí, činitelé utváření sebevědomí, zralost „já“ a škola, identita „já“, podporování sebevědomí, ovlivnění sebepojetí dítěte ve škole. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995);
13. Sociální interakce ve škole - sociální chování a sociální dovednosti, dovednosti potřebné pro život (life skills trainning), status učitele, sociální konformita, škola a konformita, nácvik sociálních dovedností ve třídě. (www.lifeskillstraining.com, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995);
14. Úspěšnost učitele – zjištování vlastností učitele, citová stabilita učitele, učitelský stres, vyrovnávání se stresem u učitelů, profesionalita učitele. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995);
15. Prevence rizikového chování ve škole – vymezení pojmu rizikové chování, typy rizikového chování, prevence ve škole, metodik primární prevence ve škole, MPP Miminálně preventivní program ve škole, podmínky pro prevenci ve škole, spolupráce s partnery při prevenci, programy školní prevence. (MIOVSKÝ a kol. Prevence rizikového chování ve škole. Praha: Portál: 2010. SKÁCELOVÁ L. Metodika práce s dětmi v oblasti primární prevence rizikových jevů. PPP Brno 2006, www.pppbrno.cz, ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1.LF UK, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0.);
Literatura:;
1. AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 2. BUZAN, T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012. 3. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 4. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002 5. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 6. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 7. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995 8. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 9. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 10. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 11. KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0. 12. KOHOUTEK, R. Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace. 2008. č.3 s. 3-232. ISSN 12111-4669. 13. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 14. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. 15. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. 16. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410. 17. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 18. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94. 19. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264. 20. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 21. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 22. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 23. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994 24. ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. Příklady dobré praxeprogramů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1.LF UK, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. 25. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/ZS1MK_PSSP