CJPKC_LLPM Literatura pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu budou studenti schopni ucelené interperetační analýzy v korespondenci s vývojovými tendencemi a proměnami jednotlivých žánrů literatury pro děti a mládež. Dokáží samostatně formulovat a uplatňovat hodnotící kritéria.
Osnova
  • 1. Vývoj, pojetí a periodizace české literatury pro děti a mládež. 2. Počátky literatury pro mládež, souvislost s celonárodním písemnictvím. 3. Základní otázky literatury pro děti v období národního obrození. 4. Charakteristika literatury pro mládež ve 2. polovině 19. století, významné autorské osobnosti. 5. Situace literatury pro mládež na přelomu století a v době mezi válkami. 6. Literatura za okupace a v letech 1945-1948. 7. Literatura pro mládež v 50. letech. 8. Proměny literatury v 60. letech - próza, poezie. 9. Situace literatury pro mládež v 70. a 80. letech. 10. Literatura pro mládež v 90. letech a na počátku 21. století. Proměny, nové trendy. 11. Žánrová skladba literatury pro mládež, souvislost s vývojovými etapami dětského čtenářství.
Literatura
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká próza s dívčí hrdinkou. D. 2 (Obsaž.) : Česká próza s dívčí hrdinkou. D. 1. info
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. České pověsti v četbě mládeže a dětí. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ISBN 80-7204-138-X. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury :přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999, 191 s. ISBN 80-7198-379-9. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká autorská pohádka. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 16 s. ISBN 8072040928. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká próza s dívčí hrdinkou. 1. vyd. Ostrava: Ateliér Milata, 1994, 23, 23. info
  • Literatura pro děti a mládež v samizdatu a exilu. Edited by Věra Vařejková. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 44 s. ISBN 8021008083. info
  • ŠALÉ, František, Ivan NĚMEC, Jiří ILIEV, Naděžda SIEGLOVÁ a Zdeněk [pedagog] ZAPLETAL. Literatura pro mládež a četba mládeže ve 2. polovině 19. století a [Sieglová, 1988]. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1988, 199 s. info
  • ZAPLETAL, Zdeněk. Literatura pro mládež a četba mládeže za obrození. Vyd. 1. Brno: Rektorát UJEP Brno, 1986, 162 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskusní metody, induktivní a deduktivní postupy.
Metody hodnocení
Ukončení: Ústní zkouška, při níž je prověřována orientace v etapách vývoje české literatury pro děti a mládež, proměnách literárních druhů a žánrů, znalost významných autorských osobností a jejich stěžejní tvorby spolu se schopností dílčího interpretačního zamyšlení a hodnotícího soudu. Podrobný přehled okruhů ke zkoušce (s literárně-historickým i žánrovým průřezem literaturou pro děti a mládež) zadán na začátku výuky.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Posluchač si předmět zapisuje jednou v průběhu celého studia (délka maximálně 4 semestry). Opakovaně si jej zapisuje pouze tehdy, nesložil-li v příslušném semestru zkoušku.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023.