OV2RC_DOV2 Didaktika OV 2

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Skácelová (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování předmětu OV2RC_DOV1 Didaktika OV 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit principy zážitkové pedagogiky, aktivního naslouchání a aplikovat je ve výuce OV, charakterizovat klíčová témata OV a možnosti jejich realizace, použít výukové projekty neziskových organizací na tématech OV, objasnit problematiku hodnocení v OV.
Osnova
  • Problematika rozvoje osobnosti jedince a formování jeho vztahu ke společnosti v OV, integrace Osobnostní a sociální výchovy do OV, její vymezení a metodické postupy realizace. Empatie a aktivní naslouchání ve škole. Základní principy a hodnoty demokracie - lidská práva, participace a aktivní zapojení do života obce, státu v OV, integrace Výchovy demokratického občana do OV, její vymezení a metodické postupy realizace VDO. Právní a ekonomická problematika - finanční gramotnost v OV – vymezení a metodické postupy realizace. Národní a evropská identita, evropská dimenze ve výuce OV, integrace Výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech do OV, její vymezení a metodické postupy realizace VMEGS. Problematika multikulturality a výchovy k toleranci v OV, integrace Multikulturní výchovy do OV její vymezení a metodické postupy realizace MKV. Možnosti pedagogického výzkumu Hodnocení, slovní hodnocení v OV
Literatura
  • SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : pracovní sešit. Illustrated by Kameel Machart. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 60 s. ISBN 9788086960425. info
  • SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : pracovní sešit. Illustrated by Kameel Machart. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 75 s. ISBN 9788086960418. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova : průřezové téma. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 106 s. ISBN 9788073610425. info
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672652. info
  • DLOUHÁ, Regina. Metodika : výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006, 47 s. ISBN 8086910520. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Jan Buryánek - Veronika Kamenická. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004, 518 stran. ISBN 8071067156. info
  • GULOVÁ a ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. info
  • Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 80-246-0345-4. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 235 s. ISBN 80-7178-474-5. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 253 s. ISBN 80-7178-369-2. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • Právo pro každého. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Výukové metody
Vysvětlování, diskuse, samostatná, skupinová práce.
Metody hodnocení
Aktivní 80% účast na seminářích - plnění zadaných průběžných úkolů. Písemná seminární práce - návrh na realizaci průřezových témat na hodinách OV - ústní zkouška z probírané problematiky, rozsah 4-6 stran.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.