PDR_PEV Pedagogická evaluace

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli aktuálním přístupům k pojmům, jako jsou kvalita, efektivita, evaluace, adekvátně pracovali s jejich přijímanými vymezeními, a seznámili se se strukturou vztahů mezi nimi.
Osnova
  • Evaluace vzdělávacích potřeb, evaluace procesů vyučování a učení, evaluace vzdělávacích výsledků, evaluace učebnic, evaluace klimatu školy a třídy, evaluace efektivnosti škol, autoevaluace práce učitele, teorie měření.
Literatura
    povinná literatura
  • Bortz, J., Döring, N. Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin: Springer, 2002.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
  • Janík, T., Miková, M. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006.
  • Kuper, H. Evaluation im Bildungssystem. Stuttgart : Kohlhammer, 2005.
  • Patton, M. Q. Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park: Sage, 1990.
  • Průcha, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, 1996.
  • Vašťatková, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006.
  • Vlčková, K. Strategie učení cizímu jazyku. Brno : Paido, 2007.
  • Wahlberg, H. J., Haertel, G. E. (eds.). The International Encyclopedia of Educational Evaluation. Oxford : Pergamon Press, 1990.
    doporučená literatura
  • Stufflebean, D. L., Webster, W. J. An analysis of alternative approaches to evaluation. Educational Evaluation and Policy Analysis 3(2), s. 5–19, 1980.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční časopisecké studie tematicky spadající do oblasti pedagogické evaluace (např. z časopisů Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Educational Research & Evaluation) s návazností na disertační práci studenta.
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt metodologického či evaluačního výzkumu (jako základ disertační práce).
Informace učitele
Další studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Educational Research & Evaluation
Databáze: Eurydice, Eurybase, FIS-Bildung
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.