VP_Mod1 Vývoj poradenských systémů v závislosti na teoriích pedagogiky a psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
15 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost pedagogických a psychologických teorií na úrovni magisterského učitelského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět popsat vznik a vývoj poradenských systémů v ČR a ve světě. Budou umět vysvětlit jejich zákonitosti, analyzovat jejich klady a nedostatky a budou umět vyvodit závěry a přínos pro kvalitu kurikulárních změn, které probíhají v systému našeho školství. Budou umět aplikovat poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na kognitivně behaviorální koncepce.
Osnova
  • Vznik a vývoj poradenství ve školství v ČR a ve světě (Francie, Německo, Rakousko, Anglie, USA)
  • Výchovné poradenství v kontextu školských poradenských služeb
  • Výchovné poradenství a jeho vliv na systém práce ve škole
  • Poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na poslední teoretické koncepty s důrazem na kognitivně behaviorální koncepce
Literatura
  • Mousová, H.Z. a kolektiv: Poradenské teorie a strategie. Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. Praha 2002. ISBN 80-7290-098-6.
  • Kariérové poradenství - přítomnost a budoucnost. Edited by Jana Zapletalová - Hana Vaňková. Vyd. 1. Praha: IPPP, 2006, 276 s. ISBN 8086856216. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2001, 175 s. ISBN 80-7178-606-3. info
  • DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
Výukové metody
Výuka probíhá blokově, jedná se o kombinaci přednášky, skupinová diskuse, praktické ukázky a řešení modelových situací.
Metody hodnocení
písemný test, zpracování případové studie, esej, prezentace sytému práce ve vlastní škole, týmová práce na modelových případech
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.