ZS1BP_PBP2 Praktikum z biologie a pěstitelství 2

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/4.7. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. Dr. Jelka Strgar (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Výuka v anglickém a slovinském jazyku bude tlumočena do českého jazyka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět a vysvětlit: integraci mezi základními poznatky z biologie, pěstitelství, ekologie, valeologie, aplikované biologie, jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti pro výuku dle RVP ZV.
- vytvořit skupinový projekt s aktivizujícími metodami - předložit portfolio prací z praktických cvičení;
- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR.
Předmět je součástí souboru předmětů programu „Biologie pro život a zdraví“ jako další fáze "Dynamického modelu zkušenostního učení". Umožňuje praktické procvičení a konzultace k povinnému předmětu. V environmentálním vzdělávání studentů koresponduje s obsahovou náplní předmětu Praktikum ekologické výchovy a Základy biologie člověka a zdravovědy. Programový cíl spočívá nejen v aplikaci znalostí, praktických činností a dovedností, v orientaci na základních biotopech, v globálním pohledu na přírodu a v ověření možností pozitivního aktivního působení vzdělaného člověka na přírodu, ale také v získávání asistentských zkušeností při práci s žáky. Obsahem předmětu (princip konstruktivistického učení- heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je : A,Studenti si praktickými činnostmi v podmínkách " specializovaného pracoviště a biotopů školní zahrady" a prostřednictvím blokové výuky se zahraničním lektorem v češtině (popř. v angličtině) ověří, a tím propojí a upevní teoretické poznatky z neživé přírody (především z geologie, mineralogie, pedologie) a z živé přírody (především z botaniky, zoologie a pěstitelství v souvislosti s meteorologií a fenologií. B, Studenti procvičí pozorování proměn přírody (podzim, zima) a základních přírodnin v biotopech Evropy v souvislosti se změnami meteorologickými. C, Studenti v terénu získají zkušenosti, které jsou důležité k rozvíjení kompetencí žáků v základním vzdělávání. D,Studenti se v průběhu semestru postupně dostávají do role asistenta pedagoga. Prakticky ověřují zásady TUŽ a získávají zkušenosti nejen odborné, ale i didaktické, které by měly vést ke kladnému postoji osobnosti studenta - budoucího učitele pro TUR. Hlavní náplní cvičení je činnostní potenciál – další fáze Dynamického modelu zkušenostního učení v programu „Biologie pro život a zdraví“ v Terénním středisku „Kejbaly“:
Osnova
  • 1.Aktivizující metody a formy : Založení, realizace, vyhodnocení pokusů - ověřování zvládnutí praktických činností a návyků i teorie pro terénní práci s žáky - nácvik skupinové práce, metodická struktura pro vzdělávání v terénu 2, přímá práce studentů se zahraničním lektorem (v českém, popř. v anglickém jazyce) ve specializované učebně a v terénu (alternativní formy asistentské ped. praxe v zahraničí). 3. Význam aktivizujících metod a forem i praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislosti mezi zdravou přírodou a zdravím člověka.
Literatura
    doporučená literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
    neurčeno
  • Výzkumný ústav pedagogický a Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s mentálním postižením. Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1. URL info
Výukové metody
praktické blokové cvičení ve specializované učebně a na fakultní zahradě, diskuse
Metody hodnocení
týmová práce na cvičení, diskuse, skupinový projekt. Kritéria zápočtu: aktivní účast na cvičení a skupinový projekt výuky (včeteně sebereflexního hodnocení po realizaci)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Z časových důvodů přesunů studentů byla povinná kontaktní výuka v kampusu MU v Bohunicích na pracovišti "Kejbaly" snížena na minimum. Doplňuje ji tato volitelná a podpůrná výuka. Bude realizována v blocích,navázaných na povinný předmět a 1x v pátek - sobotu (4.-5.10.2013) se zahraničním lektorem.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: předmět s blokovou výukou zahraničního profesora v ČJ, AJ
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014.